Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Val av skida för korsbandsskadad "gubbe"...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 1033353" data-attributes="member: 13861"><p>[USER=131588]@Harko[/USER]</p><p></p><p>Jag är i ungefär samma situation som dig, ålder och (nästan) vikt. Drog av korsbandet mot ett träd i Kanada för två år sedan och har inte heller opererat knät, utan kör utan korsband. Precis som du har jag inte heller någon större instabilitet i knät. Jag var tillbaka på skidor ett par månade efter kraschen och körde, på ortopedens inrådan faktiskt, helt utan knäskydd. Till förra säsongen skaffade jag ett Breg metallskydd men efter att ha kört ett par gånger med det slängde jag in det i garderoben och där kommer det att få ligga kvar. Visst, det funkade hyfsat att åka med men att röra sig runt på berget var en riktig plåga eftersom skyddet klämde över låret när jag hikade och liknande. Nu tror jag iofs att både DonJoy och framför allt CTi är betydligt bättre, men ändå, jag kände mig som en dålig version av Robocop med det på. Efter att jag kastade skyddet fick jag paradoxalt mindre ont i knät, kanske främst för att jag tvingade mig själv att åka mer tekniskt korrekt för att hålla kontrollen över knät. Jag har kört snart en hels säsong utan skydd och tänker inte ens på det längre, jag är definitivt mer försiktig när det kommer till att ta luft men det är nog mer ett hjärnspöke än problem med knät. Jag körde en hård vecka med varmt, tungt, puder i Alperna förra våren utan problem, och kom precis hem från två veckor i Japan utan minsta känning. Dessutom har jag loggat in två somrar med 80+ dagar på downhillhojen i Åre utan att så mycket ens tänka på knät. Med andra ord, det finns ett liv som skidåkare utan korsband, men det kräver rehab, att dom omkringliggande musklerna är vältränade och att tekniken sitter hyfsat.</p><p></p><p>Om jag var du skulle jag inte tänka nämnvärt annorlunda angående skidval än om du hade haft två friska knän, speciellt inte om du tänkt att använda ett kraftigt knäskydd. Jag körde till exempel med 4Frnt Renegade 196 med Guardian förra vintern och det kan vara en av dom största, längsta, bredaste, tyngsta och styvaste uppsättningarna som går att hitta på marknaden just nu. Så om du ska välja en lättare skida ska det i så fall bero på andra anledningar, typ att du vill tura mycket. Om inte annat så blir bindningsvalet ännu viktigare med ett dåligt knä för att inte råka ut för ytterligare skador. I så fall är det viktigare med en smidig skida, snarare än en lätt skida. Det vill säga saker som rockerkurva, taper och annat är mer väsentligt än låg vikt enligt mitt sätt att se på saken.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 1033353, member: 13861"] [USER=131588]@Harko[/USER] Jag är i ungefär samma situation som dig, ålder och (nästan) vikt. Drog av korsbandet mot ett träd i Kanada för två år sedan och har inte heller opererat knät, utan kör utan korsband. Precis som du har jag inte heller någon större instabilitet i knät. Jag var tillbaka på skidor ett par månade efter kraschen och körde, på ortopedens inrådan faktiskt, helt utan knäskydd. Till förra säsongen skaffade jag ett Breg metallskydd men efter att ha kört ett par gånger med det slängde jag in det i garderoben och där kommer det att få ligga kvar. Visst, det funkade hyfsat att åka med men att röra sig runt på berget var en riktig plåga eftersom skyddet klämde över låret när jag hikade och liknande. Nu tror jag iofs att både DonJoy och framför allt CTi är betydligt bättre, men ändå, jag kände mig som en dålig version av Robocop med det på. Efter att jag kastade skyddet fick jag paradoxalt mindre ont i knät, kanske främst för att jag tvingade mig själv att åka mer tekniskt korrekt för att hålla kontrollen över knät. Jag har kört snart en hels säsong utan skydd och tänker inte ens på det längre, jag är definitivt mer försiktig när det kommer till att ta luft men det är nog mer ett hjärnspöke än problem med knät. Jag körde en hård vecka med varmt, tungt, puder i Alperna förra våren utan problem, och kom precis hem från två veckor i Japan utan minsta känning. Dessutom har jag loggat in två somrar med 80+ dagar på downhillhojen i Åre utan att så mycket ens tänka på knät. Med andra ord, det finns ett liv som skidåkare utan korsband, men det kräver rehab, att dom omkringliggande musklerna är vältränade och att tekniken sitter hyfsat. Om jag var du skulle jag inte tänka nämnvärt annorlunda angående skidval än om du hade haft två friska knän, speciellt inte om du tänkt att använda ett kraftigt knäskydd. Jag körde till exempel med 4Frnt Renegade 196 med Guardian förra vintern och det kan vara en av dom största, längsta, bredaste, tyngsta och styvaste uppsättningarna som går att hitta på marknaden just nu. Så om du ska välja en lättare skida ska det i så fall bero på andra anledningar, typ att du vill tura mycket. Om inte annat så blir bindningsvalet ännu viktigare med ett dåligt knä för att inte råka ut för ytterligare skador. I så fall är det viktigare med en smidig skida, snarare än en lätt skida. Det vill säga saker som rockerkurva, taper och annat är mer väsentligt än låg vikt enligt mitt sätt att se på saken. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Val av skida för korsbandsskadad "gubbe"...
Tillbaka
Topp