Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Val av skida, pjäxa och bindning? (Randoné)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 607334" data-attributes="member: 13863"><p>Du har ju läst "Fetingar och Dynafit tråden" där du hittar det mesta i ämnet, men jag kan komplettera med mina högst personliga erfarenheter efter två veckors blandad körning i fjällen.</p><p></p><p>Skidor:</p><p>Jag har ett par K2 Hardside i 181 cm som ligger på midjemått 98 mm. De fungerar mycket bra vid turåkningen och känns smidiga i de flesta situationer. Jag har inte i någon situation upplevt dem som för breda. Vid utförsåkning uppför de sig exemplariskt och är lättkörda både i pist och utanför. Framförallt går de riktigt bra i blandad offpist och flyter på bra även när underlaget varierar hårt/löst/packat/bristande. En mycket bra egenskap för skidor som ska användas i svenska fjällen. Den egentligt enda betydande brist jag noterat är att jag skulle önska bättre flyt/bärkraft i det "bottenlösa" vilket man får med ett par fetare/längre skidor.</p><p></p><p>Nu är du lite mindre än jag (186/94) och behöver inte lika stora skidor som jag, men jag skulle ändå rekommendera att du går på ett par med midjemått omkring 100 -110 mm och tiprocker. Tiprockern ger dig en märkbar fördel i alla typer av offpist, bättre flyt och framförallt mer lättmanövrerat, jag skulle inte vilja vara utan den.</p><p></p><p>Bindning:</p><p>Jag kör med Dynafit FT12 och har efter vissa mindre nybörjarfel fullt förtroende förbindning. Känns stabil och säker i alla situationer både uppför och utför. Utan tvekan förstahandsvalet för en alpin turbindning. Tror dock att man ska vara försiktig när det gäller hopp och dropp ... bindningen är knappast konstruerad för detta. Skillnaden mellan ST10 och FT12 är vad jag kan förstå marginella, men om du kör stort är nog FT12 att föredra.</p><p></p><p>Skor:</p><p>Dunafit Titan är styva. Tillräckligt styva för att fungera utmärkt med ett par Racestock slalomlagg (åtminstone för mig). Är egentligen inte ett par hårda alpina turskor utan ett par friåknings alpina skor med turfunktion ... Frågan är egentligen inte om Titan är tillräckligt styva för pisten (det är de) utan snarare om de kanske är lite för styva för lössnön. Men det går ju alltid att lossa på översta spännet ... Så på din fråga om man märker skillnad mot alpinpjäxor i pist är svaret enkelt, nej, Titan är ett par styva friåkningspjäxor.</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 607334, member: 13863"] Du har ju läst "Fetingar och Dynafit tråden" där du hittar det mesta i ämnet, men jag kan komplettera med mina högst personliga erfarenheter efter två veckors blandad körning i fjällen. Skidor: Jag har ett par K2 Hardside i 181 cm som ligger på midjemått 98 mm. De fungerar mycket bra vid turåkningen och känns smidiga i de flesta situationer. Jag har inte i någon situation upplevt dem som för breda. Vid utförsåkning uppför de sig exemplariskt och är lättkörda både i pist och utanför. Framförallt går de riktigt bra i blandad offpist och flyter på bra även när underlaget varierar hårt/löst/packat/bristande. En mycket bra egenskap för skidor som ska användas i svenska fjällen. Den egentligt enda betydande brist jag noterat är att jag skulle önska bättre flyt/bärkraft i det "bottenlösa" vilket man får med ett par fetare/längre skidor. Nu är du lite mindre än jag (186/94) och behöver inte lika stora skidor som jag, men jag skulle ändå rekommendera att du går på ett par med midjemått omkring 100 -110 mm och tiprocker. Tiprockern ger dig en märkbar fördel i alla typer av offpist, bättre flyt och framförallt mer lättmanövrerat, jag skulle inte vilja vara utan den. Bindning: Jag kör med Dynafit FT12 och har efter vissa mindre nybörjarfel fullt förtroende förbindning. Känns stabil och säker i alla situationer både uppför och utför. Utan tvekan förstahandsvalet för en alpin turbindning. Tror dock att man ska vara försiktig när det gäller hopp och dropp ... bindningen är knappast konstruerad för detta. Skillnaden mellan ST10 och FT12 är vad jag kan förstå marginella, men om du kör stort är nog FT12 att föredra. Skor: Dunafit Titan är styva. Tillräckligt styva för att fungera utmärkt med ett par Racestock slalomlagg (åtminstone för mig). Är egentligen inte ett par hårda alpina turskor utan ett par friåknings alpina skor med turfunktion ... Frågan är egentligen inte om Titan är tillräckligt styva för pisten (det är de) utan snarare om de kanske är lite för styva för lössnön. Men det går ju alltid att lossa på översta spännet ... Så på din fråga om man märker skillnad mot alpinpjäxor i pist är svaret enkelt, nej, Titan är ett par styva friåkningspjäxor. /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Val av skida, pjäxa och bindning? (Randoné)
Tillbaka
Topp