Val av skida!

Magen

Ny medlem
Val av skida!
Tja!

Är på väg att byta ut mina Nordica Supercharger Blower och har suttit och läst runt på forumet efter en ersättare, jag är nöjd med dom nuvarande förutom att greppet i pist skulle kunnat vara bätre. Jag är 186cm lång och väger in på 87kg. Blir en del piståkning och gillar att åka stora svängar och relativt hög fart, när möjlighet ges så är det offpist som gäller, skulle bedöma min kapacitet till medel, åkt i 4år.

Har letat fram några alternativ och skulle vilja ha lite tips och råd, ifall någon av dessa kräver väldigt mycket från åkaren?

Völkl Katana
Völkl Gotama
Line Prophet 115 (100) Stor skillnad i pist mellan dessa?

Val av skida!
Dom där är inte bra i pisten häller... "dom går" men ingen stor skillnad från Blowern kan ja säga .
Du kunde ju kolla in Mantran 191 ,den e rätt bra till allt !

Val av skida!
Har inte så mycket erfarenhet av de lite nyare skidorna då jag varit borta från backen i 5 år innan den här säsongen men jag har precis köpt ett par Atomic Coax med ett par atomic ffg12 bindningar och tycker dom funkar bra på hela berget även om det är lite isigt i pisten. Tror inte att så många på freeride kör på dom men jag är riktigt nöjd med dom iaf.

Val av skida!
Magen sa:
Tja!

Är på väg att byta ut mina Nordica Supercharger Blower och har suttit och läst runt på forumet efter en ersättare, jag är nöjd med dom nuvarande förutom att greppet i pist skulle kunnat vara bätre. Jag är 186cm lång och väger in på 87kg. Blir en del piståkning och gillar att åka stora svängar och relativt hög fart, när möjlighet ges så är det offpist som gäller, skulle bedöma min kapacitet till medel, åkt i 4år.

Har letat fram några alternativ och skulle vilja ha lite tips och råd, ifall någon av dessa kräver väldigt mycket från åkaren?

Völkl Katana
Völkl Gotama
Line Prophet 115 (100) Stor skillnad i pist mellan dessa?
Blower tycker jag personligen också går skapligt i pisten, även om tiden har sprungit ifrån den en aning. Den känns i relation med modernare shaper lite tung och seg i reaktionerna och blir lite gungig när det går undan. Men det är ändå en välbyggd skida och du kommer inte att få någon enorm skillnad upp med en ny skida när det gäller greppet i pisten, om du ser det på lite längre sikt. Nybett är alltid nybett, dock och det är ju alltid kul med nya grejor. Men det är ändå så att en bra prepp på Blowern med ordentlig planslip med lite extra "avverkning" och en riktig återställning av kantvinklar från en medveten servicesnubbe, ger ett kantgrepp som är i paritet med det mesta inom den kategorin.

Kommentarer om nämnda skidor:

Katana är en riktigt vass allroundskida i mitt tycke. Aggressivt slipad så kan man få den att betta mycket bra på hårt underlag, men det kräver underhåll av kanterna (som med det mesta annat iofs om man slipar neråt 86/0,5 eller något sådant...). Med normaltrim 89/1 så bettar den fortfarande fullt godkänt och då håller den såklart bettet ett par dagar till i vanlig ordning. Shapen är mycket väl avvägd, och Völkl har också en av marknadens bästa rockerkurvor i mitt tycke. De har förstått att hybridspann och annat tjafs inte behövs. Katana är mycket harmonisk att åka på i svårare snö och puder. Den är välbalanserad och förutsägbar i pisten också. Bettet är godkänt, men mer medel för kategorin än exeptionellt bra.

Gotama har jag inte testat tyvärr i den senaste versionen. Men iom att den saknar metall så är den knappast bättre i pisten än Katanan, i alla fall inte för en åkare av din storlek. Katanan är ett bättre val för dig, om jag baserar det uttalandet på rena katalogfakta.

Line Prophet 115 var med i min testrapport från årets skidtestarhelger. Kolla där (du hittar tråden som sticky i Skidor-Freeride-kategorin). Det var en trevlig skida, men den har inte samma pondus som Katanan. Lite diffus snökontakt stör mig när det gäller konstruktionen, och jag hade svårt att få fast den på hårdare underlag. Det går säkerligen att få fram mer bett i den med en mer aggressiv slipning, men de skidor jag testade i Åre på skidtestet kändes inte alls "undertrimmade" när det gäller relationen bett vs hanteringen på mjukare partier, utan snarare rätt väl balanserade. Jag hade Prophet 115 som en av huvudkandidaterna som val av skida för Sverige-åkning för mig själv i år, men den föll mig inte i smaken under skidtestet trots att jag normalt sett gillar skidor som driver med framänden. Bra shape, men trist bygge tyckte jag, men det beror på vad du gillar. Tycker du om lite dov hockeypuck ala Ross är den ett bra val (Blowern är lite mer åt det hållet jämfört med nämnda Katana tex så du har ju vana av skidor av den karaktären), men letar du lite mer krisp och direkthet, så är Völkl ett bättre val.

I övrigt på marknaden så känns det slitet att säga, men om du söker stabilitet och grepp i pisten, och dessutom tillhör den övre viktklassen, så är Hendryx ett givet val. Dyrt, men bra. Egentligen vilken som helst av deras modeller över 100mm slår allt annat på marknaden på fingrarna i pisten. 917-20 tex med sin lite längre radie borde du försöka få till ett test med. Eller Funk/Cash om du vill ha ännu mer stuns. Hendryx riktar sig främst till avancerade åkare, som gärna har racebakgrund, men om du behärskar att ligga och dra på med skärande svängar så kommer du ändå att kunna kliva på ett par Hendryx och utveckla din åkning.

Senast ändrad:
Val av skida!
Tackar för ett väldigt givande inlägg! Bestämde mig imorse för att köpa Katanan och när jag ser din beskrivning på skidan så har jag fått samma uppfattning, låter som en rolig skida! Känner också att blowern känns aningen trött. Nu till nästa fråga! Bindningen, Jester 16, ska man montera den vid den rekommenderade markeringen eller bakmontera någonting?

Val av skida!
Magen sa:
Nu till nästa fråga! Bindningen, Jester 16, ska man montera den vid den rekommenderade markeringen eller bakmontera någonting?
Du ska inte bakmontera Katanan. På linjen, eller en aning framför är den allmänna rekommendationen efter vad jag har hört.

xJONx (prylguru av rang) tex testar just nu sina 190cm Katana med en frammontering på några cm. Jag har inte fått några rapporter om hur det fungerar än dock. Men han är i Japan nu så förhoppningsvis så kan han pudertesta monteringen inom kort. Du kan ju testa att maila till honom och fråga (han finns i min kompislista) vad han säger om saken.

Val av skida!
har du problem med pistgreppet på blowern är det nåt annat som inte står rätt till. det är en grymt kompetent skida i pisten enligt mig och alla i min bekantskap. det är en skida för stora svängar i hög fart, det måste man vara medveten om dock. mantra 191 är väl ett rätt kasst tips imho, där kan man snacka om förlegad konstruktion.

kör en plan- och kantslip på blowern din, och ev tryck lite mer på plösen utför så har du ingen anledning att byta vad jag kan se.

vill du ha ett tips kan jag väl rekommendera ski logik howitzer, opartisk som jag är... ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp