Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Val av skidlängd; efter vikten eller längden?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Friska_Viljor" data-source="post: 845003" data-attributes="member: 7335"><p>Helt riktigt resonerat!</p><p></p><p>Det skall vara kul att åka skidor. Och det är aldrig kul att känna sig osäker på om man klarar av att hantera skidorna. Utmaningen skall ligga i om man klarar farten och hur brant backen är.</p><p></p><p>Det viktigaste för mig är att jag känner mig trygg med mina skidor. Och för nybörjare är det ännu viktigare att man känner trygghet, att man kan stanna när man vill och att man svänga där man vill. </p><p></p><p>Så ta så korta skidor som du vill. Men jag skulle tro att med 75 kg så kommer de flesta nybörjar/medel-skidor i uthyrning att passa runt 167-175 kg. Lagom långa att bända runt utan att bli för mjuka. Skidor i längder runt 150-165 brukar vara mer riktade mot kvinnor som kanske är lite lättare. Dessa skidor tror jag kan upplevas som fladdriga även av nybörjare?</p><p></p><p>Om du åker mycket denna vinter så kan du kanske mot slutet av säsongen testa att hyra en medel/avancerad skida och se om du kan känna skillnad mot de "vanliga" skidorna.</p><p></p><p><em>Edit: Att känna sig trygg med skidorna gäller inte bara nybörjare. Jag säger bara Anja Pärsson</em></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Friska_Viljor, post: 845003, member: 7335"] Helt riktigt resonerat! Det skall vara kul att åka skidor. Och det är aldrig kul att känna sig osäker på om man klarar av att hantera skidorna. Utmaningen skall ligga i om man klarar farten och hur brant backen är. Det viktigaste för mig är att jag känner mig trygg med mina skidor. Och för nybörjare är det ännu viktigare att man känner trygghet, att man kan stanna när man vill och att man svänga där man vill. Så ta så korta skidor som du vill. Men jag skulle tro att med 75 kg så kommer de flesta nybörjar/medel-skidor i uthyrning att passa runt 167-175 kg. Lagom långa att bända runt utan att bli för mjuka. Skidor i längder runt 150-165 brukar vara mer riktade mot kvinnor som kanske är lite lättare. Dessa skidor tror jag kan upplevas som fladdriga även av nybörjare? Om du åker mycket denna vinter så kan du kanske mot slutet av säsongen testa att hyra en medel/avancerad skida och se om du kan känna skillnad mot de "vanliga" skidorna. [i]Edit: Att känna sig trygg med skidorna gäller inte bara nybörjare. Jag säger bara Anja Pärsson[/i] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Val av skidlängd; efter vikten eller längden?
Tillbaka
Topp