Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Val av skidor och längd?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1014458" data-attributes="member: 83225"><p>För att återgå till vad du faktiskt frågade om så har jag för dålig koll på olika modeller på damsidan. Däremot bör du definitivt inte gå under din egen längd i det här fallet. Det som kommer att hända om du köper för korta skidor är att du kommer att få svårare att kunna hantera uppkörd offpist, men även riktigt fina puderdagar. Fastna inte heller i att det måste vara rena damskidor. Det finns massa herrskidor som funkar utmärkt också. Dessutom är de oftast snyggare också <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=":)" title="Smile :)" data-smilie="1"data-shortname=":)" /></p><p></p><p>Eftersom damskidor generellt är mjukare än herrskidor kommer du i pudret att flexa igenom skidan ganska rejält, vilket lätt resulterar i att skidan blir för svängbenägen. Völkl-skidorna kan antagligen stå emot detta bättre då Völkl har en tendens att bygga lite styvare skidor. Har du för kort skida här får du naturligtvis mindre stödav skidan i längsledd i djupt puder. Men sen vill du förstås inte ha för långa heller eftersom du då får problem att få runt skidorna i låg fart. Minst din egen längd, kanske lite längre ändå beroende på hur pass van åkare du är, skulle jag säga. Gärna med en viss rocker i åtminstone tipen vilket kommer göra skidan klart mer lättkörd. </p><p></p><p>För dagar med uppkörd offpist (vilket är vad du kommer att få klart mest av i Sälen iaf) så vill du också ha lite längd för att ge stabilitet. En kort skida kommer att bli nervösare och gör att varje puckel påverkar skidan mer. Tänk en liten båt i vågor jämfört med en stor färja i samma vågor. </p><p></p><p>Praktiskt tips är också att titta på begagnade skidor här på freeride. Man kan anta att den skida som passar dig när då åker iväg för att säsonga i Sälen inte är samma skida som passar dig året efter när ni ska åka utomlands. Både för att du kommer att få helt olika åkning och för att du kommer att utvecklas en del på en hel vinter. Därför kommer du att vilja byta upp dig och då kan det vara vettigt att köpa begagnat för att minska kostnaden. Köp begagnat i år för 2000-3000, sälj inför nästa säsong för en tusenlapp mindre och köp nyare för 2000-3000 igen. På det sättet får du mer anpassade skidor utan att det kostar skjortan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1014458, member: 83225"] För att återgå till vad du faktiskt frågade om så har jag för dålig koll på olika modeller på damsidan. Däremot bör du definitivt inte gå under din egen längd i det här fallet. Det som kommer att hända om du köper för korta skidor är att du kommer att få svårare att kunna hantera uppkörd offpist, men även riktigt fina puderdagar. Fastna inte heller i att det måste vara rena damskidor. Det finns massa herrskidor som funkar utmärkt också. Dessutom är de oftast snyggare också :) Eftersom damskidor generellt är mjukare än herrskidor kommer du i pudret att flexa igenom skidan ganska rejält, vilket lätt resulterar i att skidan blir för svängbenägen. Völkl-skidorna kan antagligen stå emot detta bättre då Völkl har en tendens att bygga lite styvare skidor. Har du för kort skida här får du naturligtvis mindre stödav skidan i längsledd i djupt puder. Men sen vill du förstås inte ha för långa heller eftersom du då får problem att få runt skidorna i låg fart. Minst din egen längd, kanske lite längre ändå beroende på hur pass van åkare du är, skulle jag säga. Gärna med en viss rocker i åtminstone tipen vilket kommer göra skidan klart mer lättkörd. För dagar med uppkörd offpist (vilket är vad du kommer att få klart mest av i Sälen iaf) så vill du också ha lite längd för att ge stabilitet. En kort skida kommer att bli nervösare och gör att varje puckel påverkar skidan mer. Tänk en liten båt i vågor jämfört med en stor färja i samma vågor. Praktiskt tips är också att titta på begagnade skidor här på freeride. Man kan anta att den skida som passar dig när då åker iväg för att säsonga i Sälen inte är samma skida som passar dig året efter när ni ska åka utomlands. Både för att du kommer att få helt olika åkning och för att du kommer att utvecklas en del på en hel vinter. Därför kommer du att vilja byta upp dig och då kan det vara vettigt att köpa begagnat för att minska kostnaden. Köp begagnat i år för 2000-3000, sälj inför nästa säsong för en tusenlapp mindre och köp nyare för 2000-3000 igen. På det sättet får du mer anpassade skidor utan att det kostar skjortan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Val av skidor och längd?
Tillbaka
Topp