Val av skidor.

Val av skidor.
har du någon erfarenhet av tävlingsåkning eller är du allmänt vältränad i benen? (kanske spelar hockey?)

Du har iaf. förstått rätt att PR är en nudel som hör hemma på hyllan. Bra! Hur menar du med att du inte trivdes med måtten? Svängde de för mycket?

Mantra och Seth är två ganska olika skidor. Mantran är ganska stabil och går i stora svängar i pisten. Mycket tysk kvalitétsskida... Seth är nästan tvärtom. Mer fluff-fluffskida som siktar på andra saker. Mer mjuksnö och rent puder än pist och hård offpist. Har inte radierna på Sethen i huvudet med Mantran ligger lite över 20 beroende på vilken du väljer. Om du verkligen vill komma bort från PR-skidåkningen tycker inte jag att du skall välja Seth, den blir för lik i sina egenskaper. Lite småmjuk och för park och puderorienterad. Det är många här på FR som lovordar Mantran och dess fina hårdsnöegenskaper... Jag hade lätt tagit Mantran. Tror det finns en i 171 och en i 177... Välj mellan de två då du är ganska lätt... Hur mycket kommer du att växa? 177 är nog bästa valet.

Val av skidor.
Jodå, jag har tävlat i puckel i 5 år och jag har ca 50 skiddagar om året. Jag åker det mesta, men om det är rätt förhållanden så trivs jag helt klart bäst utanför pisten. Mantran tycker jag låter som det bästa valet av de 2 olika skidorna, men har den bra lössnöegenskaper och inte bara för extrema isförhållanden? Tack så hemskt mycket för hjälpen!

MVH Jakob

Senast ändrad:
Val av skidor.
Hur menar du nu?
"har den bra lössnöegenskaper och inte bara för extrema isförhållanden?"

Det är ju ingen pistracer även om den är bra i pisten... Det är ju fortfarande en puder- och offpistskida. Sethen har ett bättre flyt då den är mjukare och bredare, men snackar vi under halvmetern snö så skall man vara bra petig för att märka skillnad...

Annars har du ju Scratch BC. Hade den förra året och köpte nya modellen i år. Jag gillar den skarpt. Ligger nog mellan Mantra och Seth i pistprestanda.

Mantran är helt klart skidan för dig. Tänk dock på att ta bra bindningar, men med 5 år bland pucklarna vet du nog vilka bindningar som håller kvar skidorna...

Val av skidor.
OK, nu har jag nog ganska klart för mig vad jag ska välja! Mantra it is! Och bara snabbt här, har du någon koll på om det är twintips på Mantran? Åter igen, tack för hjälpen!

MVH Jakob

Senast ändrad:
Val av skidor.
Lite lätt, kanske 2 cm. Det är inte till för att switcha, dock kan du väl glida bakåt utan att riskera liv och lem. Semi-twinen är till för att skidan inte skall hooka i tighta ställen.

Val av skidor.
En vän som använder Mantran som endaskida är helt nöjd med den, använder den med rando och för mer allround än offpist i längden 171. Ska du använda den mer som offpistskida tycker jag att du ska välja 177, tilläggas bör även att vännen ligger i din viktklass, kanske några pannor +

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp