Val av skidpar nummer två till säsong i Kanada

beenk

Ny medlem
Hej!

Har bestämt mig för att göra min första säsong nästa vinter i Kanada. Har just nu ett par Blizzard Bonafide som jag trivs mycket bra med, men tänkte komplettera dessa med ett par fetare lagg för att kunna njuta fullt ut av det vita guldet på andra sidan pölen.

Tanken är att slänga på en hybridbindning typ Duke/Guardian (vilken av dessa det blir är en diskussion i sig) för att ha möjlighet att huda kortare bitar ut från liftsystemen. Alltså inga flerdagarsturer och liknande.

Har kikat lite på antingen Salomon Q-115 eller Rocker2 122. Finns såklart andra alternativ också, förslag mottages tacksamt. Men just angående dessa så känns det som att Q-115 är ett mer mångsidigt alternativ som funkar bra fler dagar än Rocker2, men när det väl rådumpar kanske Rocker2:an är roligare. Har förstått att skidorna är ganska olika i karaktär, där Q-115 är lite mer av en charger och Rocker2 är mer "BC-jibbig".

Är ganska säker på att jag valt Q-115 om jag inte redan haft Bonafide. Eftersom jag inte åkt på någon av Salomonskidorna är min fråga egentligen om Q-115 ger mig en skida som skiljer sig tillräckligt mycket från Bonafide för att motivera ett köp av dessa istället för Rocker2.

Tacksam för era åsikter! :D

beenk sa:
Hej!

Har bestämt mig för att göra min första säsong nästa vinter i Kanada. Har just nu ett par Blizzard Bonafide som jag trivs mycket bra med, men tänkte komplettera dessa med ett par fetare lagg för att kunna njuta fullt ut av det vita guldet på andra sidan pölen.

Klokt

Tanken är att slänga på en hybridbindning typ Duke/Guardian (vilken av dessa det blir är en diskussion i sig) för att ha möjlighet att huda kortare bitar ut från liftsystemen. Alltså inga flerdagarsturer och liknande.

Känns också klokt

Har kikat lite på antingen Salomon Q-115 eller Rocker2 122. Finns såklart andra alternativ också, förslag mottages tacksamt. Men just angående dessa så känns det som att Q-115 är ett mer mångsidigt alternativ som funkar bra fler dagar än Rocker2, men när det väl rådumpar kanske Rocker2:an är roligare. Har förstått att skidorna är ganska olika i karaktär, där Q-115 är lite mer av en charger och Rocker2 är mer "BC-jibbig".

Stämmer til viss del. 115 med sin platta tail kommer att vara bättre på hårt underlag, men 122 kommer att vara surfigare och lättare att få runt i skogen tack vare tailrockern

Är ganska säker på att jag valt Q-115 om jag inte redan haft Bonafide. Eftersom jag inte åkt på någon av Salomonskidorna är min fråga egentligen om Q-115 ger mig en skida som skiljer sig tillräckligt mycket från Bonafide för att motivera ett köp av dessa istället för Rocker2.

Förstår hur du menar, men här håller jag inte riktigt med. Att jämföra ngt kring 100mm midja med ngt kring 115mm blir liksom orättvist åt båda håll. Den smalare såklart bättre på hårt och den bredare bättre i mjuksnö, men jag tänker nog mer att du ska välja skida efter vad du vill ha ut av den och var du ska åka. Det kommer att vara stor skillnad på flytet när du går upp till 115 så att välja bort en 115mm midja med platt tail för att du redan har en skida som går bra på hårt tycker jag blir tokigt. Om du vet att du kommer åka mkt skogsåkning så tänker jag att 122 kommer att vara bättre lämpad och om du ska åka mer "större" åkning så kommer sannolikt 115 att vara bättre. Sen är det ju så att du kanske inte gillar skidor med tailrocker och då kommer 115 att vara bättre än 122. Enklast vore naturligtvis att testa, men det kanske du inte har möjlighet till. Hursomhelst så är inte lösningen att välja 122 bara för att det blir mest annorlunda från det du har.

Tacksam för era åsikter! :D
Svarat ovan i fet text.

//Jens, tech-rep Salomon/Atomic

Tillbaka
Topp