Val D´Isére, i Januari eller Mars? Tips mottages!

Ruergard

Ny medlem
Tja!

Ja som topicen säger egentligen, när skall man åka? De har ju lagt ett VM v.6-7-8 och jag antar att det då är trångt som i ett makrillstim?

Så då är frågan, skall man dra innan? I mitten av Januari eller vänta ut det hela och sticka i början av Mars? Vad tror ni på? Hur har vädret och snö-tillgången varit där de senaste åren om man jämför?

Eller jag kanske inte skall oroa mig över VM överhuvudtaget?

Tack på förhand!

Mvh
Ruergård

VM är nog inget att oroa sig för, sportloven däremot. Åk i januari mindre folk och bättre snö-chanser.

Mars är snösäkrare än Januari och oftast behagligare temperaturer. Var där januari 2005 och tappade 50 cm stàlkant.

under vm kanske alla står och tittar på tävlingarna så får du hela berget för dej själv?!??? önsketänkande kanske :)

Alla säger olika precis som vanligt! :D

Just nu lutar det åt att åka v.10. Verkar vara helt ok i början av Mars av jag har kunnat läsa mig till..
Får trösta mig med en tripp till Hemsedal i Januari annars kommer ju abstinensen ta död på en!

Fortsätt att slänga in tips! : )

Jag var där förra året i andra veckan i aprill..jättemkt snö, och det dumpade nytt varenda natt, så aprill funkar järttebra det med..mvh max

Var där v 11 förra året och då var det helt ok, absolut ingen snöbrist. Det kom en hel del snö under veckan också. Mars är nog snösäkert tror jag även om det kan variera en del från år till år. Bättre chans till fint väder, sol och längre dagar dagar är det också.
Lisa

Låter ju inte fel alls... v.10 kanske är det man skall satsa på då. Annars lutar det åt v.6 och hoppas på att VM bara ger en skön touch till det hela.

Är temperaturerna jag är lite fundersam till, rädd för att jag skall tycka att det är lite varmt v.10? Var nere i Cervinia/Zermatt v.6 förra året som första resa till alperna någonsin och det var verkligen bra! En lagom dos med minusgrader, bra väder och tillräckligt med snö.

Fler synpunkter, råd och tips från folk med koll mottages varmt!

Ja, mars är helt klart en bra månad i franska alperna.
Mindre folk och mycket snö. Sen är de väl generellt sett inte så mycket puderhets borta i Val.d häller...

Då var säsongens första resa bokad, blev v.10!

Tack för alla tips och råd! : )

Mvh
Ruergård

Schysst, själv ska jag ner med ucpa v.10 också. Var i Thorens 08 samma vecka och hade grymt väder och färskt puder. När det gäller VM är det något man bör undvika. JAg var i Åre veckan före VM -07. Nu tycker jag iof överlag att Åre är lite dåliga på att pista men veckan före VM var nästan på komisk nivå. Dessutom stänger de ofta av bra backar som sen isas och prepareras under lång tid så man inte kan ta sig nånstans i systemen.

har säsongat där i 2 år. Början på Januari är bäst men vecka 10 kommer bli bra det med, varmare! Sticker ner vecka 2 i år!

Tillbaka
Topp