Val Thorens eller Val Diseré???

Lojsan

Ny medlem
Hejsan!

Tänke höra mig för på vilket utav ställena som det är bäst åkning/trevligast i största allmänhet???
Jag och min reskompanjon vet att vi vill till de franska alperna men inte riktigt vart? Har varit en säsong i Cham -98/-99 och det var en toppen säsong och jag gillar verkligen Cham men känner att det kunde vara skoj att testa något nytt...Så vart åker man då??? Har hört väldigt mkt gott om Val Diseré av några kompisar men skulle vilja ha lite fler åsikter.

Sen kanske det är någon som sitter inne på lite information gällande jobb och boende på de respektive ställena??? Kanske någon som är intresserad av att dela lägenhet med två trevliga tjejer?

Tacksam för svar!

Längtar...

Var i Val Thorens (3 Vallees) for 2 mnd i vinter.
Masser av fin kjøring, men ikkje like vilt som i Cham.
Fant urørt pudder 14 dager etter snøfall...
Fine løyper og bra med offpiste - særleg om ein er interresert i å gå litt for å finne den...
VT er ein kostbar plass.... typisk turiststed, med typiske priser på leiligheter og mat. Parkering av bil koster fra 900 FRF/sesong, men då må du skaffe dokumentasjon på at du eiger leilighet eller jobber på plassen - det siste burde ikkje vare vanskleg (tok meg ca 30 min...).

Nermaste "by" er Moutiers - 60 min med bil på ein normal dag (2t + på lørdag). Der nede er priser på mat etc. normale, dvs ca 1/2 av prisen i VT.

Alternativt kan ein bo i Meribell..... 20-30 min fra Moutiers, eller i Moutiers og kjøre til skianlegget. Leilighet i Moutiers kan skaffes fra 3000 FRF/mnd... mens det i VT/Meribell etc. fort koster 10000+ per mnd.

Kan og anbefale Serre Chevalier....

Åkmässigt skulle jag välja Val Thorens/3 vallé! Har varit där två gånger under sportlovsveckorna, då även fransmännen har skollov, å aldrig stött på mer än 10 min liftkö. Systemet är grymt effektivt allt folk bara försvinner. Sen är som sagt off-pist möjligheterna stora utan alltför mycket slagsmål om pudret!
De jag snackade med i Val T förra året tyckte inte att det va så svårt att få varken jobb eller boende där där.
I Val d´Isere är finns det antagligen fler jobb och alternativt boende eftersom det är större och mer "riktig" by/stad, fast å andra sidan har man många fler säsongare att slåss med om boende och jobb.
Jag funderar också på att dra till Val Thorens(har några alternativ iofs) om jag hittar nån att dela boende med.

Jag klämde in båda ställerna den senaste säsongen. Kan på rak arm säga att en säsong i Val Thorens är inget att rekommendera då byn var något av det fulaste jag sett, ungefär som ett jättemarknadskomplex. Däremot har Val Di´sere den finaste och mysigaste byn jag någonsin stött på... Åkmässigt och framförallt funktionsmässigt funkade VT utmärkt. VD var dock lite flackare med ett mer rörigt, men charmigt liftsystem... Välj VD.. /Johds

jag å en kompis ska åka ner nu i början av december.... velar fortfarande mellan val d"isere & val thorens...

vi e jävligt skoltrötta, men destå mer sugna på skidåkning/snowboard!!!! lite fest ibland e inte heller fel!!... men vi åker ner för åkningens skull ...som det ser ut nu så planerar vi att vara borta hela säsongen...dvs ända in i slutet på maj

...vi vill GÄRNA hitta folk att bo ihop med / samåka ner med...
kan någon tipsa om jobb så säger vi naturligtvis inte nej till d heller.. ;)

vi e 22, resp. 21 år.. en tjej å en kille från gbg...som vanligtvis håller till i någon miniramp med våra aggressive

mejla oss om ni tycker detta verkar intressant!!!

piiz

//e-beth

Tja tja e-beth :)
Har precis lagat lite billiga matportioner och passade sen på att surfa in här.. ser att du postat en del inlägg.. Fick förresten Lion Alpins katalog idag (Borde du sett eftersom du tog in posten) och där fanns lite fakta om våra kära orter. Tyvärr är ju informationen inriktad till dem som skall åka med LionAlpin och bara stanna en vecka eller två. Nåväl.. man dregglade lite över bilderna och blev än mer osäker på om det är Val Thorens eller val dIsere som vi ska till... En del "tekniska fakta" talar väl för Val dIsere men jag vet vad du tycker, hehe.. Hepp.. nu ska jag nog lägga mig snart.... så fort tvättmaskinen gått klart i alla fall.. Väck mig inte inatt för jag är skapligt trött idag... godnatt :) /David.

Hallå!

Har bara varit ungefär en vecka i både Val d och Val t. Igentligen alldeles för kort tid för att kunna uttala sig men jag gör det ändå.
När det gäller skidåkningen vill jag inte skilja dem speciellt mkt åt, stora och snösäkra områden med oerhört varierad åkning. Om man sen ska ta upp en sån igentligen ganska oviktig sak som själva byn så vinner Val d överlägset. Jag tycker Val t byn va riktigt tråkig, ful och dåligt uteliv. Val d va däremot kanon, inte speciellt mkt Frankrike betong getto och mkt mysigare överlag.
Min säsong nu till vintern kommer med stor säkerhet vara i Val d´Isere... tror jag ööö

Plein de neige et många helpallar tomater pour vous

Åk te Valmisery för tusan gubbar. Sedan är det bara att be några stilla böner till snöguden Babar om en vit vinter, men där skiljer sig ju inte Valmisery från ValT. Samma skit på båda ställena.

Tillbaka
Topp