Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Valais, Schweiz
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Rickard69" data-source="post: 964530" data-attributes="member: 71228"><p>Hej jolfh och Benja_93,</p><p>tack för era svar och kommentarer!! </p><p></p><p>Familjen (min familj) som består av mig själv, sambo och snart elvaårig dotter har under dotterns uppväxtår gjort som många andra svenska skidfrälsta småbarnsfamiljer har gjort: tränat i Sälen under de första åren, sen åkt i Åre och nu är det dags för skidåkning på riktigt i alperna (!!) vilket blir för mig något av en tidsresa bakåt i tiden till sent -80 tal och -90 tal. Jag har varit alperna ett tiotal ggr (St Anton, Tignes/Val D`Isere, Chamonix, Meribel, Zermatt mm). Härliga minnen!! Sambo och dotter har inte varit i alperna och det måste åtgärdas snarast!</p><p></p><p>Frågan är nu vart ska vi åka i vinter v 9 alt v 10? Jag frågade er lite om Valais tidigare och nu vet jag mer, tack!! Var är det annars snösäkert, prisvärt och var finner vi åkning som passar alla i familjen? Jag tar mig ner överallt (åker bra) samtidigt som sambo och dotter är medelgoda åkare. </p><p></p><p>Vi tänker skapa vår egen resa, dvs inte åka charter. Efter lite lagom strukturerat surfande drar jag slutsatsen att transfer till Cham och Avoriaz är klart billigare än t ex Val Thoréns/Val d`Isere. Flyg är ingen urvalsfaktor bedömer jag (Genéve gäller, eller hur?) Liftkorten är billigare i Cham och Avoriaz än tidigare nämnda orter. Boende via t ex homeaway förefaller att finnas i alla prisklasser på alla uppräknade orter så det är inte heller någon direkt urvalsfaktor. </p><p></p><p>Just nu lutar det åt Cham el Avoriaz. Jag gillar Cham otroligt mycket och har varit där 4-5 ggr men är osäker på om, och isf i vilken utsträckning, det pistas nuförtiden? Förr lämnade man snön till åkarna och det skulle passa dotter och sambo så där. Vad vet ni och andra om Avoriaz? Dåligt med underlag om Avoriaz via Forum på Freeride/inte många har skrivit något, tycker jag det verkar som. Har ni något att säga om Avoriaz? Någon annan? Vad säger ni om Cham alt Avoriaz som första resmål i alperna för dotter/sambo?</p><p></p><p>Bästa skidåkarhälsningar </p><p>Rickard</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Rickard69, post: 964530, member: 71228"] Hej jolfh och Benja_93, tack för era svar och kommentarer!! Familjen (min familj) som består av mig själv, sambo och snart elvaårig dotter har under dotterns uppväxtår gjort som många andra svenska skidfrälsta småbarnsfamiljer har gjort: tränat i Sälen under de första åren, sen åkt i Åre och nu är det dags för skidåkning på riktigt i alperna (!!) vilket blir för mig något av en tidsresa bakåt i tiden till sent -80 tal och -90 tal. Jag har varit alperna ett tiotal ggr (St Anton, Tignes/Val D`Isere, Chamonix, Meribel, Zermatt mm). Härliga minnen!! Sambo och dotter har inte varit i alperna och det måste åtgärdas snarast! Frågan är nu vart ska vi åka i vinter v 9 alt v 10? Jag frågade er lite om Valais tidigare och nu vet jag mer, tack!! Var är det annars snösäkert, prisvärt och var finner vi åkning som passar alla i familjen? Jag tar mig ner överallt (åker bra) samtidigt som sambo och dotter är medelgoda åkare. Vi tänker skapa vår egen resa, dvs inte åka charter. Efter lite lagom strukturerat surfande drar jag slutsatsen att transfer till Cham och Avoriaz är klart billigare än t ex Val Thoréns/Val d`Isere. Flyg är ingen urvalsfaktor bedömer jag (Genéve gäller, eller hur?) Liftkorten är billigare i Cham och Avoriaz än tidigare nämnda orter. Boende via t ex homeaway förefaller att finnas i alla prisklasser på alla uppräknade orter så det är inte heller någon direkt urvalsfaktor. Just nu lutar det åt Cham el Avoriaz. Jag gillar Cham otroligt mycket och har varit där 4-5 ggr men är osäker på om, och isf i vilken utsträckning, det pistas nuförtiden? Förr lämnade man snön till åkarna och det skulle passa dotter och sambo så där. Vad vet ni och andra om Avoriaz? Dåligt med underlag om Avoriaz via Forum på Freeride/inte många har skrivit något, tycker jag det verkar som. Har ni något att säga om Avoriaz? Någon annan? Vad säger ni om Cham alt Avoriaz som första resmål i alperna för dotter/sambo? Bästa skidåkarhälsningar Rickard [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Valais, Schweiz
Tillbaka
Topp