Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Välja ATK-bindning, R12, FR14 eller raider 12 2.0? Samt fjäderförspänningens påverkan på retention och åkkänsla?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Teoretikern" data-source="post: 1197717" data-attributes="member: 171130"><p>[USER=80520]@Vattendroppe[/USER] Ah, det jag försöker illustrera är att om bindningar med olika styv fjäder (som i fallet R12 och FR14, alltså annan fjäderkonstant eller lutning på kurvan) ska ha samma kraft vid utlösning (alltså samma din-värde) så kommer de behöva ha olika mycket förspänning. Att bara ändra förspänning med samma fjäder skulle mycket riktigt inom rimliga gränser innebära att lutningen är konstant och att kurvan bara translateras uppåt vilket innebär en högre kraft vid utlösning och alltså högre din-värde.</p><p></p><p>[USER=83225]@Pillard[/USER]: Vad jag förstår så är i princip alla test i en iso/din-certifiering inriktade på att verifiera vid vilken kraft det löser ut då det är vad som skyddar mot brott på underbenen. I artikeln nedan nämns dock ett slagtest i punkt 12 där faktiskt energiupptagning testas. Det ger en miniminivå i energiupptagning för certade bindningar. </p><p>[URL unfurl="true"]https://www.wildsnow.com/14843/din-iso-13992-binding-release-safety-testing-summary/[/URL]</p><p></p><p>Jag håller med om att det är den lilla elasticiteten som ger mer tjuvlösningar på tec-bindningar (om man bortser från slitna inserts, is etc.). Mer elasticitet innebär som du skriver att kraften kan verka en längre sträcka innan det löser ut, sträcka * kraft = energi, mer eleasticitet innebär alltså mer energiupptagning. Kraften som överförs via bindningen blir dock aldrig större än fjädern håller emot, så fort det inte är jämnvikt vrids pjäxan relativt skidan till ett nytt jämnviktsläge eller löser ut. Då mängden elasticitet är svårt att göra något åt i en klassisk tec-bindning återstår kraften, kraften kommer av att en fjäder komprimeras, om man kan göra den kraften så stor som möjligt hela vägen från centrerad bindning till utlösning så kommer mängden energi som kan tas upp utan utlösning maximeras.</p><p></p><p>Nu är för övrigt diskussionen endast för nöje, tidigare inlägg lyckades övertyga min tec-fobi och jag beställde ett par R12. Den som väntar på något gott....</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Teoretikern, post: 1197717, member: 171130"] [USER=80520]@Vattendroppe[/USER] Ah, det jag försöker illustrera är att om bindningar med olika styv fjäder (som i fallet R12 och FR14, alltså annan fjäderkonstant eller lutning på kurvan) ska ha samma kraft vid utlösning (alltså samma din-värde) så kommer de behöva ha olika mycket förspänning. Att bara ändra förspänning med samma fjäder skulle mycket riktigt inom rimliga gränser innebära att lutningen är konstant och att kurvan bara translateras uppåt vilket innebär en högre kraft vid utlösning och alltså högre din-värde. [USER=83225]@Pillard[/USER]: Vad jag förstår så är i princip alla test i en iso/din-certifiering inriktade på att verifiera vid vilken kraft det löser ut då det är vad som skyddar mot brott på underbenen. I artikeln nedan nämns dock ett slagtest i punkt 12 där faktiskt energiupptagning testas. Det ger en miniminivå i energiupptagning för certade bindningar. [URL unfurl="true"]https://www.wildsnow.com/14843/din-iso-13992-binding-release-safety-testing-summary/[/URL] Jag håller med om att det är den lilla elasticiteten som ger mer tjuvlösningar på tec-bindningar (om man bortser från slitna inserts, is etc.). Mer elasticitet innebär som du skriver att kraften kan verka en längre sträcka innan det löser ut, sträcka * kraft = energi, mer eleasticitet innebär alltså mer energiupptagning. Kraften som överförs via bindningen blir dock aldrig större än fjädern håller emot, så fort det inte är jämnvikt vrids pjäxan relativt skidan till ett nytt jämnviktsläge eller löser ut. Då mängden elasticitet är svårt att göra något åt i en klassisk tec-bindning återstår kraften, kraften kommer av att en fjäder komprimeras, om man kan göra den kraften så stor som möjligt hela vägen från centrerad bindning till utlösning så kommer mängden energi som kan tas upp utan utlösning maximeras. Nu är för övrigt diskussionen endast för nöje, tidigare inlägg lyckades övertyga min tec-fobi och jag beställde ett par R12. Den som väntar på något gott.... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Välja ATK-bindning, R12, FR14 eller raider 12 2.0? Samt fjäderförspänningens påverkan på retention och åkkänsla?
Tillbaka
Topp