Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Välja ATK-bindning, R12, FR14 eller raider 12 2.0? Samt fjäderförspänningens påverkan på retention och åkkänsla?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Teoretikern" data-source="post: 1197734" data-attributes="member: 171130"><p>[USER=80520]@Vattendroppe[/USER]</p><p> får erkänna att min pedagogik var bristande när jag gjorde grafen. Tanken är att visa beteende vid samma din men olika fjäder. Jämför de två graferna nedan: </p><p>[ATTACH=full]1910[/ATTACH]</p><p></p><p>[ATTACH=full]1911[/ATTACH]</p><p></p><p>[USER=83225]@Pillard[/USER]</p><p>Repeterbarhet och att din-skalan på bindningen faktiskt stämmer hyfsat med standarden.</p><p></p><p>Absolut går det att göra något åt elasticiteten men då är det i min värld inte längre en klassisk tec-bindning. Komplexiteten ökar snabbt och risken för att något går sönder eller slutar fungera vid nedisning borde öka samtidigt som vikten går upp. Lateral release i tån känns spontant som det bästa för att undvika vridande skador på underbenen, däremot kan man fundera på vad som vore bäst för korsbanden om man fick en smäll i sidled i höjd med hälen samtidigt som man har böjda knän. Jag tror inte det finns en lösning som är bäst på allt, vanliga alpina bindningar är troligtvis säkrare generellt men om jag väger in att jag blir tröttare av att gå med en tyngre bindning och att jag oftare ramlar när jag är trött så kanske resultatet blir tvärtom.</p><p></p><p>vipec evo 12 verkar komma in på ca 580 gram att jämföra med R12s 330.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Teoretikern, post: 1197734, member: 171130"] [USER=80520]@Vattendroppe[/USER] får erkänna att min pedagogik var bristande när jag gjorde grafen. Tanken är att visa beteende vid samma din men olika fjäder. Jämför de två graferna nedan: [ATTACH type="full"]1910[/ATTACH] [ATTACH type="full"]1911[/ATTACH] [USER=83225]@Pillard[/USER] Repeterbarhet och att din-skalan på bindningen faktiskt stämmer hyfsat med standarden. Absolut går det att göra något åt elasticiteten men då är det i min värld inte längre en klassisk tec-bindning. Komplexiteten ökar snabbt och risken för att något går sönder eller slutar fungera vid nedisning borde öka samtidigt som vikten går upp. Lateral release i tån känns spontant som det bästa för att undvika vridande skador på underbenen, däremot kan man fundera på vad som vore bäst för korsbanden om man fick en smäll i sidled i höjd med hälen samtidigt som man har böjda knän. Jag tror inte det finns en lösning som är bäst på allt, vanliga alpina bindningar är troligtvis säkrare generellt men om jag väger in att jag blir tröttare av att gå med en tyngre bindning och att jag oftare ramlar när jag är trött så kanske resultatet blir tvärtom. vipec evo 12 verkar komma in på ca 580 gram att jämföra med R12s 330. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Välja ATK-bindning, R12, FR14 eller raider 12 2.0? Samt fjäderförspänningens påverkan på retention och åkkänsla?
Tillbaka
Topp