Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Välja ATK-bindning, R12, FR14 eller raider 12 2.0? Samt fjäderförspänningens påverkan på retention och åkkänsla?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Teoretikern" data-source="post: 1197739" data-attributes="member: 171130"><p>Som akademiker så har jag inte bara bristande pedagogik, jag är snål också och väljer därför att inte köpa tillgång till ISO-standarden för 138 chf, men förord och vissa definitioner är i alla fall publika uppgifter här: </p><p></p><p>[URL unfurl="true"]https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9462:ed-4:v1:en[/URL]</p><p></p><p> Bland annat kan man läsa:</p><p>”3.1</p><p>alpine ski-binding</p><p>system to ensure firm connection between boot and ski, fixing the heel low for downhill skiing</p><p>Note 1 to entry: The system releases the boot from the ski when certain loads reach preset values.</p><p></p><p>3.2</p><p>release</p><p>detachment of the boot from the ski by release of the mechanism that ensures the connection between boot and ski</p><p>Note 1 to entry: This release is only considered effective when all the loads due to the boot/ski connection have dropped to values which present no danger to the skier.</p><p></p><p>3.3</p><p>release values</p><p>maximum values of torques <em>M</em>z and <em>M</em>y caused at the boot/ski connection by the two movements of torsion and forward bending</p><p>Note 1 to entry: For the torques <em>M</em>z and <em>M</em>y, see Figure 1.</p><p>Note 2 to entry: These values are generally adjustable on current bindings which have a scale and an indicator displaying the setting level.</p><p>Note 3 to entry: In the present state of the art, bindings are designed at least to release in torsion (±<em>M</em>z) and in forward bending (±<em>M</em>y).”</p><p></p><p>med stöd av det och wildsnows artikel som jag länkade till tidigare i tråden har jag tolkat det som att det är den maximala kraften som ger din-värdet vilket också ligger i linje med att det man försöker undvika med moderna bindningar är just vridande skador på underbenen. Det totala arbetet borde dock vara det som är intressant om man vill undvika tjuvutlösning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Teoretikern, post: 1197739, member: 171130"] Som akademiker så har jag inte bara bristande pedagogik, jag är snål också och väljer därför att inte köpa tillgång till ISO-standarden för 138 chf, men förord och vissa definitioner är i alla fall publika uppgifter här: [URL unfurl="true"]https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9462:ed-4:v1:en[/URL] Bland annat kan man läsa: ”3.1 alpine ski-binding system to ensure firm connection between boot and ski, fixing the heel low for downhill skiing Note 1 to entry: The system releases the boot from the ski when certain loads reach preset values. 3.2 release detachment of the boot from the ski by release of the mechanism that ensures the connection between boot and ski Note 1 to entry: This release is only considered effective when all the loads due to the boot/ski connection have dropped to values which present no danger to the skier. 3.3 release values maximum values of torques [I]M[/I]z and [I]M[/I]y caused at the boot/ski connection by the two movements of torsion and forward bending Note 1 to entry: For the torques [I]M[/I]z and [I]M[/I]y, see Figure 1. Note 2 to entry: These values are generally adjustable on current bindings which have a scale and an indicator displaying the setting level. Note 3 to entry: In the present state of the art, bindings are designed at least to release in torsion (±[I]M[/I]z) and in forward bending (±[I]M[/I]y).” med stöd av det och wildsnows artikel som jag länkade till tidigare i tråden har jag tolkat det som att det är den maximala kraften som ger din-värdet vilket också ligger i linje med att det man försöker undvika med moderna bindningar är just vridande skador på underbenen. Det totala arbetet borde dock vara det som är intressant om man vill undvika tjuvutlösning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Välja ATK-bindning, R12, FR14 eller raider 12 2.0? Samt fjäderförspänningens påverkan på retention och åkkänsla?
Tillbaka
Topp