Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Välja nya renodlade offpist-skidor 2011?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 847183" data-attributes="member: 12152"><p>Megawatten är inte speciellt stabil, utan snarare lättsam och ganska mjuk. Det gäller i alla fall den första årsmodellen som jag körde på. Efter det har den styvats upp en aning i tippen, men det är fortfarande ingen charger. I jämförelse med 5-points så är den ju däremot klart mer riktningsstabil, så där har du ju en tydlig poäng. Den raka skärningen gör att den är stabil när den ska vara det och lekfull när man vill. Det är en riktigt bra skida. </p><p></p><p>Du har nästan svaret på din fråga redan när du formulerar den. Fundera på vad du egentligen har för målbild med din offpiståkning. </p><p></p><p>Vill du dra lite större linjer med bra fart och något kraftfullt dropp på vägen och gillar att stå i en traditionell position på skidan? Då väljer du en skida som Megawatt eller Lotus 120. Megawatten om du gillar skidor som är lite snällare och 120:an om du vill ha mer stuns. Tänk på att dessa två skidor enbart har tiprocker, vilket gör att dom saknar den känsla av "servostyrning" som en fullrocker ger i riktigt svår snö i låg till moderat fart. </p><p></p><p>Vill du åka samma stora linjer, men då med fokus på mer trixande på vägen? Slasha nån driva, eller kanske poppa runt en 1:a/3:a någonstans, testa att köra lite butters och köra lite smygrail på nån gammal fallen gran. Helt enkelt lattja runt och leka mer, och allt ska vara lättsamt och kul. Då passar en 5-point bättre. För nybörjare i puder är det också ett ypperligt val. Lättare än så här blir inte lössnöåkning. </p><p></p><p>Jag kan också tipsa om Fatypus I-rock, som är lite av ett mellanting mellan de skidor du nämner. Jag kör på den själv och är mycket nöjd. 126 under foten, lång tip och tailrocker, aningen spann i mitten. Den är en blandning mellan en lekfull jibber och en mer traditionell skida. Jag bytte från Megawatt till den och för mig var det ett steg uppåt, framförallt i svår snö där Megawatten nyper lite i tailen ibland och i pisten. Megawattens styrka är kall orörd snö. Där är den fantastisk.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 847183, member: 12152"] Megawatten är inte speciellt stabil, utan snarare lättsam och ganska mjuk. Det gäller i alla fall den första årsmodellen som jag körde på. Efter det har den styvats upp en aning i tippen, men det är fortfarande ingen charger. I jämförelse med 5-points så är den ju däremot klart mer riktningsstabil, så där har du ju en tydlig poäng. Den raka skärningen gör att den är stabil när den ska vara det och lekfull när man vill. Det är en riktigt bra skida. Du har nästan svaret på din fråga redan när du formulerar den. Fundera på vad du egentligen har för målbild med din offpiståkning. Vill du dra lite större linjer med bra fart och något kraftfullt dropp på vägen och gillar att stå i en traditionell position på skidan? Då väljer du en skida som Megawatt eller Lotus 120. Megawatten om du gillar skidor som är lite snällare och 120:an om du vill ha mer stuns. Tänk på att dessa två skidor enbart har tiprocker, vilket gör att dom saknar den känsla av "servostyrning" som en fullrocker ger i riktigt svår snö i låg till moderat fart. Vill du åka samma stora linjer, men då med fokus på mer trixande på vägen? Slasha nån driva, eller kanske poppa runt en 1:a/3:a någonstans, testa att köra lite butters och köra lite smygrail på nån gammal fallen gran. Helt enkelt lattja runt och leka mer, och allt ska vara lättsamt och kul. Då passar en 5-point bättre. För nybörjare i puder är det också ett ypperligt val. Lättare än så här blir inte lössnöåkning. Jag kan också tipsa om Fatypus I-rock, som är lite av ett mellanting mellan de skidor du nämner. Jag kör på den själv och är mycket nöjd. 126 under foten, lång tip och tailrocker, aningen spann i mitten. Den är en blandning mellan en lekfull jibber och en mer traditionell skida. Jag bytte från Megawatt till den och för mig var det ett steg uppåt, framförallt i svår snö där Megawatten nyper lite i tailen ibland och i pisten. Megawattens styrka är kall orörd snö. Där är den fantastisk. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Välja nya renodlade offpist-skidor 2011?
Tillbaka
Topp