Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Välja skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 348794" data-attributes="member: 12152"><p>Genomtänkta och välformulerade åsikter som vanligt, Jarle.</p><p></p><p>Du behöver i första hand en allround-, eller varje-dag-skida. Jag tycker att du ska välja en skida med 95-105mm midja och i längd runt 180-185cm. Iom att du ska hålla till en del i parken är det inte läge att gå upp till 188-191cm, som jag annars hade rekommenderat om du var mer fokuserad på att utveckla din offpiståkning. Just aktuellt segment är i det närmast oöverskådligt stort. I princip varje tillverkare har skidor som rent måttmässigt faller inom det intervall där du bör hamna. Det handlar som alltid i de här fallen om personliga preferenser snarare än om absoluta fakta om olika skidors prestanda. </p><p></p><p>Jag har några förslag ur förra årets sortiment (kommande vinters har jag inte tillräckligt bra koll på än dessvärre). Du kan med lätthet applicera tankegångarna på kommande modeller, iom att det i det flesta fall handlar mer om dekaltrim än radikala konstruktionsförändringar:</p><p></p><p>Fischer Atua. 186cm mjukt och lättåkt semi-sandwichbygge. Kommer möjligen att vara lite stor i parken, men desto mer hjälpsam överallt annars. Ett mycket bra val för en orutinerad åkare med offpistambitioner. Kehua är lillebrorsan, men då är vi nere på löjligt små skidor (177cm/92mm) som blir svåråkta i lössnö och uppkört. Watea (193cm/101mm) är åt andra hållet och ger mer offpistfokus utan att för den delen bli ohanterligt stor i känslan för en åkare av din storlek.</p><p></p><p>Völkl Gotama 183cm. Jag har aldrig trivts med Gotama tidigare år, men förra årets gillade jag skarpt. En riktig bredspektraskida. I sammanhanget nära full pistprestanda och mer lagom styvhet överlag för att hänga med även när utvecklas under säsongen. Känns kort för att vara 183cm och blev i år rappare än de föregående utgåvorna.</p><p></p><p>Rossignol Scratch BC WRS. Klassisk BC-jibb med inbyggd Ross-känsla. Inga konstigheter. Bara att hoppa på och köra. Kan trimmas till råjib med centermontering eller till mer allround med traditionell montering. Lite tyngre i känslan på snön överlag än Gotama och Fischer tycker jag, vilket i vissa lägen är en fördel och i andra en nackdel. 185cm känns mest rätt, även om 178 också i viss mån kan bli aktuellt. </p><p></p><p>K2 Seth</p><p>Lika klassisk BC-jibb-planka som Scratch BC. Väl avvägd för att fungera överallt. 98mm midja känns helt rätt för en skida som ska klara den åkning du kommer bedriva. Populär under alla år den har funnits i olika versioner. K2 är alltid K2 och det innebär mer dämp än snärtigt pop i grundkänsla överlag i linjen och Seth är inget undantag. Det ger lite begränsad respons och precis som BC en aningen tyngre känslan på snön. En del gillar det, andra inte, men den här skidan är trots allt ett relativt säkert val. </p><p></p><p>Ovanstående modeller är som du ser från de ledande tillverkarna och kan dels ses som konkreta exempel på skidmodeller som du kan välja emellan och dels som ett uttryck för vilka typer av skidor jag tycker att du ska leta bland. </p><p></p><p>Det är alltid ett säkrare val att välja någon av de stora märkena, men det kan också vara ett något trist val. En mer intressant, men något mer osäker, väg att vandra i skidköpartankar är att rikta sig mot mindre tillverkare som exempelvis nämnda Hendryx och High Society. Det finns numera mängder med småmärken som har skidor som kan passa. Prior, Capital, Bumtribe, Birdos, PMGear mm är andra exempel på skidor som ger dig en mer personlig relation till dina skidor eller vad man nu ska säga. I dessa jib-tider verkar image och stil ta över mer och mer när det gäller val av skidor och då kanske det kan vara ett tänkbart val. Problemet med okända tillverkare är att du inte riktigt vet vad du får när det gäller hållbarhet, prestanda eller kundservice. Alla basunerar ut sina egna modeller som överstående allt annat, men det är svårt att veta vilka som verkligen levererar det dom lovar.</p><p></p><p>Av egen erfarenhet råder jag dig att handla skidor hemma i Sverige så att du åtminstone har ett väl fungerande grundsortiment innan du åker ner. Annars riskerar du att ta förhastade beslut när det väl börjar snöa och du står utan bra offpistlagg. Det är oftast varken billigt eller enkelt att hitta det man letar efter på plats i en skidort. I ValD har dom väl iofs en del bredlagg, men i många orter blir man förvånad över hur stor pistlaggsfokus dom har i skidaffärerna.</p><p></p><p>/MnO</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 348794, member: 12152"] Genomtänkta och välformulerade åsikter som vanligt, Jarle. Du behöver i första hand en allround-, eller varje-dag-skida. Jag tycker att du ska välja en skida med 95-105mm midja och i längd runt 180-185cm. Iom att du ska hålla till en del i parken är det inte läge att gå upp till 188-191cm, som jag annars hade rekommenderat om du var mer fokuserad på att utveckla din offpiståkning. Just aktuellt segment är i det närmast oöverskådligt stort. I princip varje tillverkare har skidor som rent måttmässigt faller inom det intervall där du bör hamna. Det handlar som alltid i de här fallen om personliga preferenser snarare än om absoluta fakta om olika skidors prestanda. Jag har några förslag ur förra årets sortiment (kommande vinters har jag inte tillräckligt bra koll på än dessvärre). Du kan med lätthet applicera tankegångarna på kommande modeller, iom att det i det flesta fall handlar mer om dekaltrim än radikala konstruktionsförändringar: Fischer Atua. 186cm mjukt och lättåkt semi-sandwichbygge. Kommer möjligen att vara lite stor i parken, men desto mer hjälpsam överallt annars. Ett mycket bra val för en orutinerad åkare med offpistambitioner. Kehua är lillebrorsan, men då är vi nere på löjligt små skidor (177cm/92mm) som blir svåråkta i lössnö och uppkört. Watea (193cm/101mm) är åt andra hållet och ger mer offpistfokus utan att för den delen bli ohanterligt stor i känslan för en åkare av din storlek. Völkl Gotama 183cm. Jag har aldrig trivts med Gotama tidigare år, men förra årets gillade jag skarpt. En riktig bredspektraskida. I sammanhanget nära full pistprestanda och mer lagom styvhet överlag för att hänga med även när utvecklas under säsongen. Känns kort för att vara 183cm och blev i år rappare än de föregående utgåvorna. Rossignol Scratch BC WRS. Klassisk BC-jibb med inbyggd Ross-känsla. Inga konstigheter. Bara att hoppa på och köra. Kan trimmas till råjib med centermontering eller till mer allround med traditionell montering. Lite tyngre i känslan på snön överlag än Gotama och Fischer tycker jag, vilket i vissa lägen är en fördel och i andra en nackdel. 185cm känns mest rätt, även om 178 också i viss mån kan bli aktuellt. K2 Seth Lika klassisk BC-jibb-planka som Scratch BC. Väl avvägd för att fungera överallt. 98mm midja känns helt rätt för en skida som ska klara den åkning du kommer bedriva. Populär under alla år den har funnits i olika versioner. K2 är alltid K2 och det innebär mer dämp än snärtigt pop i grundkänsla överlag i linjen och Seth är inget undantag. Det ger lite begränsad respons och precis som BC en aningen tyngre känslan på snön. En del gillar det, andra inte, men den här skidan är trots allt ett relativt säkert val. Ovanstående modeller är som du ser från de ledande tillverkarna och kan dels ses som konkreta exempel på skidmodeller som du kan välja emellan och dels som ett uttryck för vilka typer av skidor jag tycker att du ska leta bland. Det är alltid ett säkrare val att välja någon av de stora märkena, men det kan också vara ett något trist val. En mer intressant, men något mer osäker, väg att vandra i skidköpartankar är att rikta sig mot mindre tillverkare som exempelvis nämnda Hendryx och High Society. Det finns numera mängder med småmärken som har skidor som kan passa. Prior, Capital, Bumtribe, Birdos, PMGear mm är andra exempel på skidor som ger dig en mer personlig relation till dina skidor eller vad man nu ska säga. I dessa jib-tider verkar image och stil ta över mer och mer när det gäller val av skidor och då kanske det kan vara ett tänkbart val. Problemet med okända tillverkare är att du inte riktigt vet vad du får när det gäller hållbarhet, prestanda eller kundservice. Alla basunerar ut sina egna modeller som överstående allt annat, men det är svårt att veta vilka som verkligen levererar det dom lovar. Av egen erfarenhet råder jag dig att handla skidor hemma i Sverige så att du åtminstone har ett väl fungerande grundsortiment innan du åker ner. Annars riskerar du att ta förhastade beslut när det väl börjar snöa och du står utan bra offpistlagg. Det är oftast varken billigt eller enkelt att hitta det man letar efter på plats i en skidort. I ValD har dom väl iofs en del bredlagg, men i många orter blir man förvånad över hur stor pistlaggsfokus dom har i skidaffärerna. /MnO [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Välja skidor
Tillbaka
Topp