Välja turbindning

NeHe

Medlem
Välja turbindning
Har precis köpt nya pjäxor och strax efter det gav skidorna upp. Nu ska jag beställa nya skidor men fastnar på valet av bindning. Jag skulle vilja ha ett par bindningar som går att gå på kortare turer med men då jag nyss köpt pjäxor är jag aningen begränsad i vad jag kan välja. Jag har ett par K2 BFC 100 och har tänkt köpa ett par Rossignol Sender 104 ti, vad är en lämplig turbindning som är hyfsat stabil och funkar med mina pjäxor?

Välja turbindning
Eller fråga nån som kan att de ska sätta in tech i tån. Då kan du köra med duke pt eller shift. Tror alpingaraget och åre skidsport gjorde det?

Välja turbindning
Precis har också förstått att det är rambindning som gäller men det verkar ju också bero på sulan på pjäxorna och olika standarder osv. Blev bara osäker. Sen vill jag ha en bindning där fokus är stabila bindningar men med möjligheten att tura

Välja turbindning
Precis har också förstått att det är rambindning som gäller men det verkar ju också bero på sulan på pjäxorna och olika standarder osv. Blev bara osäker. Sen vill jag ha en bindning där fokus är stabila bindningar men med möjligheten att tura
Lär funka med alla ce jag nämnde, se till att få rätt längd bara.
Kan man "konvertera" alpina bindningar till tech bindningar?
Det han menade var att få inserts monterade i tån på pjäxan.

Välja turbindning
Kan man "konvertera" alpina bindningar till tech bindningar?
Precis som kalle skriver kan man montera inserts i pjäxans tå. De håller då inte för att köra utför med tech bindningar, dock funkar de bra för att tura med. Dvs funkar bra för duke pt och shift, fast inte för tecton, atk eller dynafit, etc...
Beror mycket på hur mycket du tänker tura. Bara nån gång en bot från liften = rambindningar. Lite oftare och längre = hybrid. Eftersom du ska köpa nytt skulle jag tendera till inserts och shift/duke pt.

Välja turbindning
Skulle rekommendera en begagnad Marker rambindning. Kan man säkert hitta billigt. Pjäxor med flex 100 kommer ändå behöva uppgraderas snart, då är det bara dumt att riskera dem med icke-normerade modifikationer.
Chans att se om turande kommer vara prioritet och köpa rätt pjäxor + bindningar nästa gång.

Tillbaka
Topp