Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Valla för slask, hur gör ni
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="rodney_piston" data-source="post: 1146517" data-attributes="member: 163608"><p>Man får väl tänka på hur man åker och vad man ska göra och med vilka skidor på vilken snö. Det måste ju vara skoj. Är det kalla nätter (som det ser ut att bli enligt smhi) så kan det vara stenhårt fram till lunchtid och man får köra på kanterna. Och sen byta teknik när det väl krämar till sig. Jag brukar köra swix hf8 när det är runt nollan. Och dra några drag med nylonborsten för strukturen skull (själv är jag lite snål med borsten, får för mig att jag kommer ner i belagen) Jag gillar den vallan men den blir nästan lite väl hal på is och skidan blir svårare att kontrollera. Min dotter och fru hatar när jag vallar deras skidor just av den anledningen, så till dem kör jag bara servicevalla. Grabben åker bräda och använder vallajärnet oftare än jag. Vet inte riktigt vad han gör men det verkar funka. Tror han kör mest med hf8 han också... Men strukturen får han väl från rails</p><p>Och boxar.</p><p></p><p>Men!!!! Vemdalen har ju många sidor. För några veckor sedan var jag i Klövsjö. Antagligen hade de haft panik där i höstas och sprutat som tokar för att kunna ha något öppet i november när alla alpina klubbar åker dit. Stenhård is med någon cm iskristaller på som blåste bort en halvtimme efter liften dragit igång. Behövde ingen hf8 då. Men på storhogna sidan var det bara natursnö. Där fick jag ta fram ett såntdär glidstift som jag brukar ha i fickan. Sen åkte vi till Björnrike där det var slushigt och mysigt trots samma temperatur. Jag skulle gissa att de kör mer med spjut i Klövsjö och kanoner i Björnrike?? Eller så är snöläggarna och pistörerna skickligare....jag vet inte!!! Du får väl köpa en gammal folkabuss, göra om lastutrymmet till skidverkstad, anställa några servicetekniker, köpa 30 sorters valla (minst) sen prova alla vallor på just dagens förhållanden. Olika temperaturer på vallajärnet kan man också prova. Kanske gör någon skillnad?? Metallskrapa eller plast... Och den eviga frågan stål, mässing eller nylonborste,??? Hur hårt ska trycket på handen vara när man borstar??? Man vill ju ha skidor som är någon tiondel snabbare än Hirshers. </p><p></p><p>Men hur kul det än är att hänga i vallaboden så glöm inte bort att ha lite kul i backen också.......Ett såntdär stift med glid funkar gott och väl om det blir för sugigt. Ligg inte sömnlös över vilken valla man ska ha eller vilken borste. Och glöm inte att dra av kanterna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="rodney_piston, post: 1146517, member: 163608"] Man får väl tänka på hur man åker och vad man ska göra och med vilka skidor på vilken snö. Det måste ju vara skoj. Är det kalla nätter (som det ser ut att bli enligt smhi) så kan det vara stenhårt fram till lunchtid och man får köra på kanterna. Och sen byta teknik när det väl krämar till sig. Jag brukar köra swix hf8 när det är runt nollan. Och dra några drag med nylonborsten för strukturen skull (själv är jag lite snål med borsten, får för mig att jag kommer ner i belagen) Jag gillar den vallan men den blir nästan lite väl hal på is och skidan blir svårare att kontrollera. Min dotter och fru hatar när jag vallar deras skidor just av den anledningen, så till dem kör jag bara servicevalla. Grabben åker bräda och använder vallajärnet oftare än jag. Vet inte riktigt vad han gör men det verkar funka. Tror han kör mest med hf8 han också... Men strukturen får han väl från rails Och boxar. Men!!!! Vemdalen har ju många sidor. För några veckor sedan var jag i Klövsjö. Antagligen hade de haft panik där i höstas och sprutat som tokar för att kunna ha något öppet i november när alla alpina klubbar åker dit. Stenhård is med någon cm iskristaller på som blåste bort en halvtimme efter liften dragit igång. Behövde ingen hf8 då. Men på storhogna sidan var det bara natursnö. Där fick jag ta fram ett såntdär glidstift som jag brukar ha i fickan. Sen åkte vi till Björnrike där det var slushigt och mysigt trots samma temperatur. Jag skulle gissa att de kör mer med spjut i Klövsjö och kanoner i Björnrike?? Eller så är snöläggarna och pistörerna skickligare....jag vet inte!!! Du får väl köpa en gammal folkabuss, göra om lastutrymmet till skidverkstad, anställa några servicetekniker, köpa 30 sorters valla (minst) sen prova alla vallor på just dagens förhållanden. Olika temperaturer på vallajärnet kan man också prova. Kanske gör någon skillnad?? Metallskrapa eller plast... Och den eviga frågan stål, mässing eller nylonborste,??? Hur hårt ska trycket på handen vara när man borstar??? Man vill ju ha skidor som är någon tiondel snabbare än Hirshers. Men hur kul det än är att hänga i vallaboden så glöm inte bort att ha lite kul i backen också.......Ett såntdär stift med glid funkar gott och väl om det blir för sugigt. Ligg inte sömnlös över vilken valla man ska ha eller vilken borste. Och glöm inte att dra av kanterna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Valla för slask, hur gör ni
Tillbaka
Topp