Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
valla. Första gången
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ErikR" data-source="post: 96436"><p>Det sägs att man bör valla belaget helst fler än en gång i början för att mätta belaget men som som sagt det spelar ingen större roll, men man bör valla någorlunda ofta så belagen håller sig i bra skick. Vallade iallafall en gång innan jag började köra på mina nya skidor, sedan har jag vallat lite då och då, kanske 3-4 strykjärnsvallningar sedan säsongen började i mitten av november. Valla när du tycker att belagen börjar bli torra, vilket de oftast blir efter några skiddagar. Jag kör med Swix universal och Swix universal cold valla som jag vallar på med strykjärn. Har man lite tid går det bra att bara gnugga på vallan (iallafall den mjuka swixvalla jag kör med) mot belagen och sedan smeta ut den med en papperstuss eller en "vallakork" eller vafan som helst. Fungerar, men det stannar inte i belagen lika länge, strykjärnsvallning gör att vallan går in djupare i belagen. Har man oerhört lite tid och mycket pengar kan man köpa en flaska "speed gel" eller motsvarande. Är en flytande vätska som man bara smetar på och sedan polerar ut med lite papper. Lär väl mätta torra belag och ge bra glid ett litet tag iallafall, kostar ca 100 kr/flaskan. Har aldrig provat det själv.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ErikR, post: 96436"] Det sägs att man bör valla belaget helst fler än en gång i början för att mätta belaget men som som sagt det spelar ingen större roll, men man bör valla någorlunda ofta så belagen håller sig i bra skick. Vallade iallafall en gång innan jag började köra på mina nya skidor, sedan har jag vallat lite då och då, kanske 3-4 strykjärnsvallningar sedan säsongen började i mitten av november. Valla när du tycker att belagen börjar bli torra, vilket de oftast blir efter några skiddagar. Jag kör med Swix universal och Swix universal cold valla som jag vallar på med strykjärn. Har man lite tid går det bra att bara gnugga på vallan (iallafall den mjuka swixvalla jag kör med) mot belagen och sedan smeta ut den med en papperstuss eller en "vallakork" eller vafan som helst. Fungerar, men det stannar inte i belagen lika länge, strykjärnsvallning gör att vallan går in djupare i belagen. Har man oerhört lite tid och mycket pengar kan man köpa en flaska "speed gel" eller motsvarande. Är en flytande vätska som man bara smetar på och sedan polerar ut med lite papper. Lär väl mätta torra belag och ge bra glid ett litet tag iallafall, kostar ca 100 kr/flaskan. Har aldrig provat det själv. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
valla. Första gången
Tillbaka
Topp