Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Valla, hur ofta?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1273539" data-attributes="member: 12152"><p>Ja, just det. Det kanske jag skulle ha förtydligat. Det är en vass skärande sickel som avverkar belag och ger en slags mikroskopisk slumpstruktur som skapas av mikroojämnheter i ståleggen. Efter stålsicklingen poleras skidan med borstning, helst med rotoborste. På alpinskidor är det inte möjligt att använda metoden som jag ser det, precis som du säger på grund av stålkanten. Jag har dock fixat till tryckskador i belaget, lagningar och liknande, men det är ju en annan femma. </p><p></p><p>Om vi ska prata enkla vallningsmetoder för övrigt är något som faktiskt fungerar förvånande bra på en alpinskida är att lägga på flytande snabbvalla och låta det stå nån timme och sen maskinborsta riktigt rejält. Det är svårt att känna skillnad på en sådan behandling och en riktig varmvallning och även om det dammar en aning att motorborsta så är det ingenting mot att ta hand om sickelrester (valla då alltså, inte stålsicklat belag).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1273539, member: 12152"] Ja, just det. Det kanske jag skulle ha förtydligat. Det är en vass skärande sickel som avverkar belag och ger en slags mikroskopisk slumpstruktur som skapas av mikroojämnheter i ståleggen. Efter stålsicklingen poleras skidan med borstning, helst med rotoborste. På alpinskidor är det inte möjligt att använda metoden som jag ser det, precis som du säger på grund av stålkanten. Jag har dock fixat till tryckskador i belaget, lagningar och liknande, men det är ju en annan femma. Om vi ska prata enkla vallningsmetoder för övrigt är något som faktiskt fungerar förvånande bra på en alpinskida är att lägga på flytande snabbvalla och låta det stå nån timme och sen maskinborsta riktigt rejält. Det är svårt att känna skillnad på en sådan behandling och en riktig varmvallning och även om det dammar en aning att motorborsta så är det ingenting mot att ta hand om sickelrester (valla då alltså, inte stålsicklat belag). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Valla, hur ofta?
Tillbaka
Topp