Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Valla nya skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="xQubeZ" data-source="post: 1139375" data-attributes="member: 166112"><p>Nu spenderar jag ett antal timmar varje vinter med att valla längdskidor så jag skulle väl antagligen följa ungefär samma rutiner när jag vallar alpina skidor som när jag vallar mina längdskidor, kanske aningen mindre petig. Inte läst något om att det borde skilja sig åt speciellt mycket annars. </p><p></p><p>Men så länge skidorna är i förvaring skulle jag ha ett lager parrafin på dem (osiklade). Och sedan innan du ska börja använda dem sickla av dem o möjligtvis anpassa glidvallan efter föret. Jag skulle börja med att lägga på en mjuk glidvalla och sedan varmsickla skidorna. Gör det minst en gång. Det renar och mättar belagen. </p><p></p><p>Sen lägger du på glidvallan som stämmer överrens med den temperatur som snön har. Ofta kan de ha temperatur spann som tex 0-(-5) eller (-10) - (-15). Denna lägger du på och låter sedan skidan svalna, sen sicklar du skidorna när vallan har svalnat. Efter du sicklat borstar du belagen. Beroende på hur seriös du är har du kanske bara en borste men är man mer seriös har du flera. Jag använder tre, en mässing, en med ”hår” och en nylon borste. Ska du ha riktigt jävla bra glid kan du efter dina lager vanlig valla lägga på högflour eller pulver. Görs ungefär likadant men går inte in på detalj då det inte lär va aktuellt för så många. </p><p></p><p> Gör också allt detta minst en gång men för att vallan ska hålla bra bör du lägga ett par lager. 3 lager tycker jag är en rätt lagom mängd ofta. Alltså du upprepar allt ovan tre gånger då. </p><p></p><p>Så för o lite tydligt svara på frågan skulle jag redan nu lägga på ett lager parrafin (grundglidvalla) som du inte sicklar av. Det gör att belagen klarar sig bra tills du ska använda dem. Sen innan du ska iväg o börja använda dem gör du alla andra steg. Hur ofta man vallar om är rätt personligt och baseras ju på hur mycket du åker o sliter på vallan med. Men jag skulle kanske tycka att en gång i veckan är bra om man har möjlighet. Man behöver inte alltid göra alla steg, varmsickla tex behöver du inte göra jätteofta. Mängden lager du lägger på kan variera med.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="xQubeZ, post: 1139375, member: 166112"] Nu spenderar jag ett antal timmar varje vinter med att valla längdskidor så jag skulle väl antagligen följa ungefär samma rutiner när jag vallar alpina skidor som när jag vallar mina längdskidor, kanske aningen mindre petig. Inte läst något om att det borde skilja sig åt speciellt mycket annars. Men så länge skidorna är i förvaring skulle jag ha ett lager parrafin på dem (osiklade). Och sedan innan du ska börja använda dem sickla av dem o möjligtvis anpassa glidvallan efter föret. Jag skulle börja med att lägga på en mjuk glidvalla och sedan varmsickla skidorna. Gör det minst en gång. Det renar och mättar belagen. Sen lägger du på glidvallan som stämmer överrens med den temperatur som snön har. Ofta kan de ha temperatur spann som tex 0-(-5) eller (-10) - (-15). Denna lägger du på och låter sedan skidan svalna, sen sicklar du skidorna när vallan har svalnat. Efter du sicklat borstar du belagen. Beroende på hur seriös du är har du kanske bara en borste men är man mer seriös har du flera. Jag använder tre, en mässing, en med ”hår” och en nylon borste. Ska du ha riktigt jävla bra glid kan du efter dina lager vanlig valla lägga på högflour eller pulver. Görs ungefär likadant men går inte in på detalj då det inte lär va aktuellt för så många. Gör också allt detta minst en gång men för att vallan ska hålla bra bör du lägga ett par lager. 3 lager tycker jag är en rätt lagom mängd ofta. Alltså du upprepar allt ovan tre gånger då. Så för o lite tydligt svara på frågan skulle jag redan nu lägga på ett lager parrafin (grundglidvalla) som du inte sicklar av. Det gör att belagen klarar sig bra tills du ska använda dem. Sen innan du ska iväg o börja använda dem gör du alla andra steg. Hur ofta man vallar om är rätt personligt och baseras ju på hur mycket du åker o sliter på vallan med. Men jag skulle kanske tycka att en gång i veckan är bra om man har möjlighet. Man behöver inte alltid göra alla steg, varmsickla tex behöver du inte göra jätteofta. Mängden lager du lägger på kan variera med. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Valla nya skidor?
Tillbaka
Topp