Valla på Undersidan

noppen

Ny medlem
Valla på Undersidan
Köpte en Bataleon Evil Twin för ca 1 månad sen, åkt i snitt 4 timmar varje dag på den. Har haft den på slipning och vallning efter 3 veckor men nu till saken jag undrar. Har riktigt dåligt glid med min bataleon om man jämför med min gamla Burton Dominant. Om man stryker handen på undersidan så känns den sträv som icke slipat trä typ, inte alls som Dominanten som är len och lite mer plastkänsla. Ändå har jag åkt ca 3 veckor me dominanten. Har åkt med Bataleon brädan i en vecka efter slipningen och vallningen så är det lika dåligt glid som det va innan slipningen. Stannar typ i nerförsbacke i vissa förhållanden... så drygt.
Har fått för mig att det är mildvädret som gör att den blir så sträv på undersidan, att det fastnar mycket skit under. Men när andra brädåkare glider förbi mig en efter en på transportsträckorna så börja man verkligen undra....

ska man ta bort valla och valla om en gång i veckan??

Är alla Bataleons brädor så sträva undertill?

Många tips på att hålla brädan clean o fräsh undertill uppskattas mycket!!!

//Noppe

Valla på Undersidan
Vad bad du om för slipning?...Billigt å bort med repor eller stenslip eller "stenslip deluxx"?
För de låter som om någonslipat din bräda på "grovbandet"....
Slipar m an en bräda på stenslip (förutsatt att "slipgubben" inte är en skojare) så blir inte brädan speciellt "hårig" eller sträv.
Självklart ska man valla den efteråt åndå. Mitt tips är ett lager "rengöring", gul/varm valla som sicklas bort medan den fortfarande är lite varm, på så sätt drar du ur allt smuts som blir kvar i belaget. Sen, om du vill ha det hållbart så lägg en hårt valla i botten, typ swix grön eller likn.
Sen kör du på en lila eller blå (-2 till-10) så får du sjysst glid i de flesta temp.
Orkar du så kan du lägga två lager med topp-lagret. Men slarva för all i världen inte med sickling/borstning av rengörings och "grund-lagret"
Tror du får bort de mesta av "håren" om du följer tipsen ovan.

Valla på Undersidan
Ok, tack Kavasa! Men hur bär man sig åt när man vallar en bräda? Har bara vallat skidor och då har man ju en rak som vilar på stålkanterna när man tar bort. Är väll rätt annolunda med bräda?

Valla på Undersidan
Efter stenslipning är det ofta kvar microhår i belaget som sticker upp och bromsar. För att få bort dem så bör man slipa belaget med fibertex eller den grova sidan på en grön scotchbrite-svamp. Detta bör väl han som slipade och vallade din bräda ha gjort men han kanske slarvade.

Sedan är det bara att valla igen. Jag tycker att mildväder och blötsnö gör att man behöver valla oftare för att behålla glidet.

Tillbaka
Topp