Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Valla-sickla-valla
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Forne" data-source="post: 99741" data-attributes="member: 24"><p>Jo men frågan om det är alpin-specifika vallor eller omdet bara är etiketten som är alpin. aja inte så noga med det. </p><p></p><p>Citat från en fabrikant:</p><p>Grafit används både enskilt för kall och aggressiv snö eller som basvalla för att öka slitstyrkan på respektive åkparaffin. Kontinuerligt användande av grafit håller belaget svart och minskar slitaget.</p><p></p><p>Mina egna erfarenheter är att du får upp en högre "blankhet" i belaget när du har använt grafit och bättre slitstyrka. Grafit är inte dyrare än vanlig valla och man använder ju det inte lika ofta så ser det inte om någon dyr investering för gemene man. Men man måste äga en mässingsborste annars så kommer man få jobba ihjäl sig för att få bort tillräckligt av den överflödiga vallan.</p><p></p><p>När jag mättar så lägger jag på en valla som är ungefär som ett varmt LF paraffin som jag smälter in som vanligt låter det kallna sen värmer jag in det 3 gånger sen siklar av.</p><p></p><p>Efter det så värmer in ett lager grafit siklar bort sen lägger jag på den varma mättningsvallan och värmer in det två gånger. Efter det så vallar jag dem för det dagsaktuella föret.</p><p></p><p>Givetvis så har det ju lite med kvaliteten på mättingsvallan och om den är framtagen för just detta tillvägagångssätt och att skidorna är ordentligt rengjorda efter slipning och plana.</p><p></p><p>Ang. sickling: om sliparen inte gjort ett bra jobb så kan de behövas att man går på med fibertex och siklar mer för att få bort mikrohåren och ojämnheter i belaget. Men har sliparen gjort ett bra jobb så ska man inte behöva sickla.</p><p></p><p>Många skidor är väldigt dåligt slipade från fabrik de kan man känna tex om man drar handen över belaget och man känner kanterna på texten, loggan. . .</p><p></p><p>Jag har sett skräckexempel där man har slipat skidor så de är helt gråa till ytan och inte tar åt sig någon valla alls. Helt omöjliga att mätta. Dom såg bättre ut när dom lämnades in än dom va när dom var slipade. Så mycket hänger också på slipmaskinen och den som slipar på slutresultatet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Forne, post: 99741, member: 24"] Jo men frågan om det är alpin-specifika vallor eller omdet bara är etiketten som är alpin. aja inte så noga med det. Citat från en fabrikant: Grafit används både enskilt för kall och aggressiv snö eller som basvalla för att öka slitstyrkan på respektive åkparaffin. Kontinuerligt användande av grafit håller belaget svart och minskar slitaget. Mina egna erfarenheter är att du får upp en högre "blankhet" i belaget när du har använt grafit och bättre slitstyrka. Grafit är inte dyrare än vanlig valla och man använder ju det inte lika ofta så ser det inte om någon dyr investering för gemene man. Men man måste äga en mässingsborste annars så kommer man få jobba ihjäl sig för att få bort tillräckligt av den överflödiga vallan. När jag mättar så lägger jag på en valla som är ungefär som ett varmt LF paraffin som jag smälter in som vanligt låter det kallna sen värmer jag in det 3 gånger sen siklar av. Efter det så värmer in ett lager grafit siklar bort sen lägger jag på den varma mättningsvallan och värmer in det två gånger. Efter det så vallar jag dem för det dagsaktuella föret. Givetvis så har det ju lite med kvaliteten på mättingsvallan och om den är framtagen för just detta tillvägagångssätt och att skidorna är ordentligt rengjorda efter slipning och plana. Ang. sickling: om sliparen inte gjort ett bra jobb så kan de behövas att man går på med fibertex och siklar mer för att få bort mikrohåren och ojämnheter i belaget. Men har sliparen gjort ett bra jobb så ska man inte behöva sickla. Många skidor är väldigt dåligt slipade från fabrik de kan man känna tex om man drar handen över belaget och man känner kanterna på texten, loggan. . . Jag har sett skräckexempel där man har slipat skidor så de är helt gråa till ytan och inte tar åt sig någon valla alls. Helt omöjliga att mätta. Dom såg bättre ut när dom lämnades in än dom va när dom var slipade. Så mycket hänger också på slipmaskinen och den som slipar på slutresultatet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Valla-sickla-valla
Tillbaka
Topp