Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Vallée Blanche, Chamonix
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FF" data-source="post: 462671" data-attributes="member: 40931"><p>Många fasansfullt snygga bilder där, chrtur... #44, tex. Jesus.</p><p></p><p>Åter till ämnet. Får säga att det har blivit en riktigt intressant diskussion.</p><p></p><p>Min uppfattning är att majoriteten av de sk hardcore avalanche freeride extremers som inte bangar en sekund på att köra en relativt brant sluttning "strax utanför liftsystemet" under en stormcykel med en halvmeter nysnö, ändå är ganska konservativa när det kommer till glaciärerna. Åtminstone initialt.</p><p></p><p>Ungefär som en sådan skidåkare som du kallade typ 1 i din telemarksbeskrivning så har man dålig koll och vet om det. Någon av dessa skulle knappast kasta sig utför envers du plan i en whiteout...</p><p></p><p>Det finns utrymme att spekulera kring det här i evighet antar jag.. Jag sitter här och kikar på christian björks ex-jobb om offpistskidåkarens riskperception och hur det påverkar beteendet (2007). I kapitel 6.3 för han ett resonemang om att skidåkning är föknippat med risker (och hantering utav dessa) och hur offpiståkaren med en tranciever tar större risker än en utan.</p><p></p><p>Sammanfattat så kan man säga att ja, skidåkaren som bär tranciever exponerar sig för större risker än den utan utrustning. Men han är också bättre på att hantera riskerna eftersom han 1. följer lavinbulletinerna bättre, 2. har vänner med transor, 3. "betraktar sig själv som att vara en person i risksonen för att kunna bli tagen av en lavin" och därmed kan tänkas vara mer medveten om riskerna.</p><p></p><p>En av huvudslutsatserna för exjobbet är dock att "Skidåkarnas lavinkunskap är hög. Inblandningen i laviner beror mer på deras attityder".</p><p></p><p>Jag vet inte hur överförbart till glaciärskidåkning detta är, men tänkte det kanske vore intressant...</p><p></p><p></p><p>En viktig poäng tycker jag dock är att det är tur vi har bergen, och hoppas det fortsätter så. Så att det inte blir nån slags miljö definierad av restriktioner och förbud...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FF, post: 462671, member: 40931"] Många fasansfullt snygga bilder där, chrtur... #44, tex. Jesus. Åter till ämnet. Får säga att det har blivit en riktigt intressant diskussion. Min uppfattning är att majoriteten av de sk hardcore avalanche freeride extremers som inte bangar en sekund på att köra en relativt brant sluttning "strax utanför liftsystemet" under en stormcykel med en halvmeter nysnö, ändå är ganska konservativa när det kommer till glaciärerna. Åtminstone initialt. Ungefär som en sådan skidåkare som du kallade typ 1 i din telemarksbeskrivning så har man dålig koll och vet om det. Någon av dessa skulle knappast kasta sig utför envers du plan i en whiteout... Det finns utrymme att spekulera kring det här i evighet antar jag.. Jag sitter här och kikar på christian björks ex-jobb om offpistskidåkarens riskperception och hur det påverkar beteendet (2007). I kapitel 6.3 för han ett resonemang om att skidåkning är föknippat med risker (och hantering utav dessa) och hur offpiståkaren med en tranciever tar större risker än en utan. Sammanfattat så kan man säga att ja, skidåkaren som bär tranciever exponerar sig för större risker än den utan utrustning. Men han är också bättre på att hantera riskerna eftersom han 1. följer lavinbulletinerna bättre, 2. har vänner med transor, 3. "betraktar sig själv som att vara en person i risksonen för att kunna bli tagen av en lavin" och därmed kan tänkas vara mer medveten om riskerna. En av huvudslutsatserna för exjobbet är dock att "Skidåkarnas lavinkunskap är hög. Inblandningen i laviner beror mer på deras attityder". Jag vet inte hur överförbart till glaciärskidåkning detta är, men tänkte det kanske vore intressant... En viktig poäng tycker jag dock är att det är tur vi har bergen, och hoppas det fortsätter så. Så att det inte blir nån slags miljö definierad av restriktioner och förbud... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Vallée Blanche, Chamonix
Tillbaka
Topp