Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Vallée Blanche, Chamonix
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Kiels" data-source="post: 463496" data-attributes="member: 86193"><p>Jag har aldrig hamnat i en lavin och kommer att försöka undvika att uppleva hur det är. Däremot har jag sett laviner på ställen där jag tidigare åkt och uppskattat lavinfaran till att vara obefintlig och vetskapen om att jag missbedömt riskerna en gång har gjort att jag är betydligt mer uppmärksam på vad jag baserar mina beslut på idag. Tar jag verkligen med alla omständigheter jag kan tänka på eller går jag på känsla och hoppas att det kommer att gå bra den här gången också? I det här specifika fallet låg det mycket mer snö på sluttningen än vad jag trodde, men eftersom jag egentligen inte visste hur terrängen såg under snön var det svårt för mig att se det. På samma sätt tror jag att det är svårt att förstå vad riskerna med glaciäråkning verkligen är om man inte har varit med om att någon har trillat ner i en spricka eller om man inte har sett hur glaciärerna ser ut utan snö. När snön täcker isen ser det ju ut som vilken halvflack pist som helst.</p><p></p><p>Jag tror också att det är farligt att anse det som säkert att repetera åk som man har gjort med guide tidigare. Alltså att resonera i linje med "Guiden tyckte ju att det var (tillräckligt) säkert när vi åkte sist och nu hittar jag ju själv, så då finns det väl heller inte någon anledning till att jag ska ha guide den här gången?". Problemet är bara att jag inte vet vad guiden baserade sin bedömning på och hur nära "Stupid Line" han ansåg att vi var. Ibland är det bra att acceptera och erkänna sin okunskap och glaciäråkning är i min mening definitivt ett sånt tillfälle.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Kiels, post: 463496, member: 86193"] Jag har aldrig hamnat i en lavin och kommer att försöka undvika att uppleva hur det är. Däremot har jag sett laviner på ställen där jag tidigare åkt och uppskattat lavinfaran till att vara obefintlig och vetskapen om att jag missbedömt riskerna en gång har gjort att jag är betydligt mer uppmärksam på vad jag baserar mina beslut på idag. Tar jag verkligen med alla omständigheter jag kan tänka på eller går jag på känsla och hoppas att det kommer att gå bra den här gången också? I det här specifika fallet låg det mycket mer snö på sluttningen än vad jag trodde, men eftersom jag egentligen inte visste hur terrängen såg under snön var det svårt för mig att se det. På samma sätt tror jag att det är svårt att förstå vad riskerna med glaciäråkning verkligen är om man inte har varit med om att någon har trillat ner i en spricka eller om man inte har sett hur glaciärerna ser ut utan snö. När snön täcker isen ser det ju ut som vilken halvflack pist som helst. Jag tror också att det är farligt att anse det som säkert att repetera åk som man har gjort med guide tidigare. Alltså att resonera i linje med "Guiden tyckte ju att det var (tillräckligt) säkert när vi åkte sist och nu hittar jag ju själv, så då finns det väl heller inte någon anledning till att jag ska ha guide den här gången?". Problemet är bara att jag inte vet vad guiden baserade sin bedömning på och hur nära "Stupid Line" han ansåg att vi var. Ibland är det bra att acceptera och erkänna sin okunskap och glaciäråkning är i min mening definitivt ett sånt tillfälle. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Vallée Blanche, Chamonix
Tillbaka
Topp