Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vallning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="BlackHawaii" data-source="post: 64644" data-attributes="member: 29404"><p>Vallnigen behöver du ju inte bry dig on så mycket i om du inte ska tävla (typ banåking), lägg iställt krut på kanterna för maximal åkupplevelse. </p><p>Det räcker med en billig valla, ett gammalt strykjärn (ej ångstrykjärn) och en borste i brons eller fibertexduk för rengöring innan valling. Att sickla och borsta är onödigt, den vallan åker du bort i liftspåret. </p><p></p><p>Du börjar alltid med kanterna. </p><p>Anväd en vass fil och filhållare. Testa med en spritpenna att filen tar över hela kanten. </p><p>Belagssidan behöver du inte fila. Den hängs automatiskt när du lämnar in de för stenslipnig vilket du bör göra en gång pär säsong. Att belaget är plant är mycket viktigt. Kantera för absolut inte sticka upp.</p><p>Avsluta med bryne på båda sidorna, får att ta bort råedden som bildats. </p><p></p><p>När du väl filat skidorna ordentligt räcker det att underhålla skärpan med ett bryne, såvida du inte kör på sten. </p><p></p><p>Lycka till och ta det lugt med pansarfilen!!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="BlackHawaii, post: 64644, member: 29404"] Vallnigen behöver du ju inte bry dig on så mycket i om du inte ska tävla (typ banåking), lägg iställt krut på kanterna för maximal åkupplevelse. Det räcker med en billig valla, ett gammalt strykjärn (ej ångstrykjärn) och en borste i brons eller fibertexduk för rengöring innan valling. Att sickla och borsta är onödigt, den vallan åker du bort i liftspåret. Du börjar alltid med kanterna. Anväd en vass fil och filhållare. Testa med en spritpenna att filen tar över hela kanten. Belagssidan behöver du inte fila. Den hängs automatiskt när du lämnar in de för stenslipnig vilket du bör göra en gång pär säsong. Att belaget är plant är mycket viktigt. Kantera för absolut inte sticka upp. Avsluta med bryne på båda sidorna, får att ta bort råedden som bildats. När du väl filat skidorna ordentligt räcker det att underhålla skärpan med ett bryne, såvida du inte kör på sten. Lycka till och ta det lugt med pansarfilen!! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vallning
Tillbaka
Topp