Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Vandringskängor - tips!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Le_Troglodyte" data-source="post: 999207"><p>Undvik North Face-kängan, det är mer en stadskänga för modemedvetna innerstadsbor (däremot har de andra modeller som ser okej ut).. Meindl är okej, men Island tycker jag är lite klumpig.</p><p></p><p>När det gäller kängor så är det första valet om du ska ha ofodrade eller fodrade. Ofodrade är av typen Lundhags, de har fördelen att de torkar snabbt när man är ute länge. Med en fodrad membrankänga så är det svårare att få dem torra om de blir blöta när man är ute.</p><p></p><p>Det beror ju på lite vad du ska ha dem till. Är det en längre vandring i typ Sarek så ställer det lite andra krav än t ex en kontinental vandring i alperna gör. Vissa kängor är mer vandringsbetonade medan många och ffa fodrade, lägre membrankängor är mer alpina och en skillnad är att de senare ofta har en semistyv- eller helt styv sula.</p><p></p><p>I Sverige är det ofta rätt blött och går man en höstvecka i Sarek i lite lägre fodrade membrankängor så får man räkna med att vara blöt hela tiden, därför väljer ju många lite högre skaft eller ofodrade kängor av typ Lundhags som är lättare att torka. Ska man däremot gå i alperna så är det mer upp- och ner, skrå och sällan/aldrig några blötmyrar som i Sverige och kanske behöver man även stegjärn vissa passager. Det leder naturligt till en lite annorlunda modell.</p><p></p><p>Vikten tycker jag också är rätt avgörande. Jag har själv rätt många modeller eftersom jag gjort en del jobb åt en spansk kängtillverkare, men de kraftigare varianterna får oftast vara kvar hemma om jag inte t ex behöver riktigt stegjärnsfasta kängor. Ska man gå 1-2 veckor så värdesätter jag mer en ganska lätt känga och numera går jag sommartid faktiskt oftast i lägre orienteringsskor (blir blöt, men torkar på nolltid).</p><p></p><p>Märken finns det rätt gott om. Meindl är vanliga på svenska marknaden. Och såklart Lundhags och Haglöfs. Andra riktigt bra märken att kolla efter är t ex La Sportiva, Bestard, Crispi, Scarpa och Asolo. Mitt tips är att inte fokusera direkt på ett märke utan att prova olika.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Le_Troglodyte, post: 999207"] Undvik North Face-kängan, det är mer en stadskänga för modemedvetna innerstadsbor (däremot har de andra modeller som ser okej ut).. Meindl är okej, men Island tycker jag är lite klumpig. När det gäller kängor så är det första valet om du ska ha ofodrade eller fodrade. Ofodrade är av typen Lundhags, de har fördelen att de torkar snabbt när man är ute länge. Med en fodrad membrankänga så är det svårare att få dem torra om de blir blöta när man är ute. Det beror ju på lite vad du ska ha dem till. Är det en längre vandring i typ Sarek så ställer det lite andra krav än t ex en kontinental vandring i alperna gör. Vissa kängor är mer vandringsbetonade medan många och ffa fodrade, lägre membrankängor är mer alpina och en skillnad är att de senare ofta har en semistyv- eller helt styv sula. I Sverige är det ofta rätt blött och går man en höstvecka i Sarek i lite lägre fodrade membrankängor så får man räkna med att vara blöt hela tiden, därför väljer ju många lite högre skaft eller ofodrade kängor av typ Lundhags som är lättare att torka. Ska man däremot gå i alperna så är det mer upp- och ner, skrå och sällan/aldrig några blötmyrar som i Sverige och kanske behöver man även stegjärn vissa passager. Det leder naturligt till en lite annorlunda modell. Vikten tycker jag också är rätt avgörande. Jag har själv rätt många modeller eftersom jag gjort en del jobb åt en spansk kängtillverkare, men de kraftigare varianterna får oftast vara kvar hemma om jag inte t ex behöver riktigt stegjärnsfasta kängor. Ska man gå 1-2 veckor så värdesätter jag mer en ganska lätt känga och numera går jag sommartid faktiskt oftast i lägre orienteringsskor (blir blöt, men torkar på nolltid). Märken finns det rätt gott om. Meindl är vanliga på svenska marknaden. Och såklart Lundhags och Haglöfs. Andra riktigt bra märken att kolla efter är t ex La Sportiva, Bestard, Crispi, Scarpa och Asolo. Mitt tips är att inte fokusera direkt på ett märke utan att prova olika. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Vandringskängor - tips!
Tillbaka
Topp