Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Mode
Vantar för extremt frusna händer
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 913086" data-attributes="member: 74439"><p>Det ligger rätt mycket i det gamla talesättet <em>Fryser du om fötterna, ta på dig en mössa!</em></p><p>Självklart är det ett smart drag att investera i bra handskar, men se även över resten av din klädsel. Den del som i princip alla missar är att isolera sig mot markkylan. Varenda fågelskådare, hobbyastronom, jägare eller andra som står still mycket och länge i kalla klimat vet detta. Bra skor med en tjock innersula i ull gör enorm skillnad när man ska stå still länge.</p><p>Tittar man på vad andra liftwaffe-gubbar och slao-slynor brukar ha på händerna så får man en aning om vad som krävs. Notera att jag tidigare skrev <em>bra</em> handskar, inte <em>varma</em> handskar. Slitaget på handskarna är mycket större för en dragbane-träl än vad det är för en skidåkare och det känns inte så kul att punga ut över tusenlappen för ett par handskar som inte kommer hålla halva säsongen. Om jag vore dig skulle jag satsa på rejäla arbetshandskar i läder och välja en storlek som tillåter en varm innerhandske.</p><p></p><p>Edit: Thinsulate gör väldigt varma och bra vantar, jag använder dessa själv som innervante när jag dyker och klarar utan problem 70-80 minuter i nollgradigt vatten. Betänk då att vatten har en värmeledningsförmåga på 0,6J och mot lufts 0,026J så inser man snabbt att de räcker till mer än väl för ditt tänkta användningsområde.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 913086, member: 74439"] Det ligger rätt mycket i det gamla talesättet [i]Fryser du om fötterna, ta på dig en mössa![/i] Självklart är det ett smart drag att investera i bra handskar, men se även över resten av din klädsel. Den del som i princip alla missar är att isolera sig mot markkylan. Varenda fågelskådare, hobbyastronom, jägare eller andra som står still mycket och länge i kalla klimat vet detta. Bra skor med en tjock innersula i ull gör enorm skillnad när man ska stå still länge. Tittar man på vad andra liftwaffe-gubbar och slao-slynor brukar ha på händerna så får man en aning om vad som krävs. Notera att jag tidigare skrev [i]bra[/i] handskar, inte [i]varma[/i] handskar. Slitaget på handskarna är mycket större för en dragbane-träl än vad det är för en skidåkare och det känns inte så kul att punga ut över tusenlappen för ett par handskar som inte kommer hålla halva säsongen. Om jag vore dig skulle jag satsa på rejäla arbetshandskar i läder och välja en storlek som tillåter en varm innerhandske. Edit: Thinsulate gör väldigt varma och bra vantar, jag använder dessa själv som innervante när jag dyker och klarar utan problem 70-80 minuter i nollgradigt vatten. Betänk då att vatten har en värmeledningsförmåga på 0,6J och mot lufts 0,026J så inser man snabbt att de räcker till mer än väl för ditt tänkta användningsområde. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Mode
Vantar för extremt frusna händer
Tillbaka
Topp