Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1336383" data-attributes="member: 144594"><p>Nästan, men det skjuter ingen hare..! Första gången jag åkte just denna lift faktiskt och det blev bara ett åk.</p><p></p><p>Detta är en intressant fin lift och backe som många missar. Ledtrådar från Gemini (jag har rensat litet):</p><p></p><p><em>XXX (invigd 20XX) byggdes med en betydligt större strategisk vision än att bara vara en lokal matarlift. Den konstruerades som det absolut första steget i ett gigantiskt, mångmiljonprojekt för att <strong>koppla samman de två jättelika skidområdena xxx och xxx.</strong></em></p><p><em>Området är idag underutnyttjat och har få faciliteter eftersom de efterföljande stegen i megaprojektet har fastnat i utdragna byråkratiska, politiska och miljömässiga processer.</em></p><p><em></em></p><p><em>Tanken bakom placeringen av xxx på xxx inkluderade flera stora pusselbitar som ännu inte har förverkligats: </em></p><ul> <li data-xf-list-type="ul"><em><em><strong>Skidsystemen skulle smältas samman:</strong> xxx var tänkt som startpunkten för att knyta ihop xxx med xxx. Genom att bygga xxx säkrade man den ena ändpunkten av denna länk. </em></em></li> <li data-xf-list-type="ul"><em><em><strong>En ny lift på andra sidan dalen:</strong> Nästa planerade steg var att bygga en helt ny linbana från botten av dalgången (eller via mellanliggande bergssidor) över till xxx-sidan. Detta skulle skapa ett av xxx absolut största sammanhängande skidparadis. </em></em></li> <li data-xf-list-type="ul"><em><em><strong>Logistik och infrastruktur:</strong> Dalstationen utrustades medvetet med ett stort underjordiskt parkeringsgarage för att kunna svälja framtida massor av dagsbesökare, trots att det i dagsläget saknas hotellbyar, restaurangstråk och utbyggd service direkt vid liften. </em></em></li> </ul><p><em>Att liften idag upplevs som en högkapacitetslift i ett nästan "tomt" område beror på flera faktorer:</em></p><ol> <li data-xf-list-type="ol"><em><em><strong>Hårda miljörestriktioner:</strong> xxx myndigheter och miljöorganisationer har blivit extremt strikta när det gäller att godkänna nya liftar och pister i orörda alpsegment. Projektet att bygga vidare på andra sidan dalen har mött stort motstånd. </em></em></li> <li data-xf-list-type="ol"><em><em><strong>Splittrade markägare och politik:</strong> Att sammanfoga två olika liftsystem innebär att två stora, konkurrerande liftbolag (xxx och xxx-gruppen i xx) måste enas med lokala markägare längs xxx xx, vilket har lett till åratal av låsta förhandlingar. </em></em></li> <li data-xf-list-type="ol"><em><em><strong>Restriktioner för boenden:</strong> Lokala myndigheter i xxx är mycket restriktiva med att tillåta nya "hotellbyar" direkt vid liftstationerna uppe på bergen (så kallade xxx eller fritidsbyar) för att förhindra att landskapet exploateras och blir spökstäder utanför säsongen.</em></em></li> </ol><p><em>Därför står xxx idag som en supermodern, bekväm lift med enorm potential (2 000 personer i timmen), men som i praktiken mest fungerar som en lugn "hemlig" bakdörr in till xxx för de som vill slippa köerna nere i xxx. </em></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1336383, member: 144594"] Nästan, men det skjuter ingen hare..! Första gången jag åkte just denna lift faktiskt och det blev bara ett åk. Detta är en intressant fin lift och backe som många missar. Ledtrådar från Gemini (jag har rensat litet): [I]XXX (invigd 20XX) byggdes med en betydligt större strategisk vision än att bara vara en lokal matarlift. Den konstruerades som det absolut första steget i ett gigantiskt, mångmiljonprojekt för att [B]koppla samman de två jättelika skidområdena xxx och xxx.[/B] Området är idag underutnyttjat och har få faciliteter eftersom de efterföljande stegen i megaprojektet har fastnat i utdragna byråkratiska, politiska och miljömässiga processer. Tanken bakom placeringen av xxx på xxx inkluderade flera stora pusselbitar som ännu inte har förverkligats: [/I] [LIST] [*][I][I][B]Skidsystemen skulle smältas samman:[/B] xxx var tänkt som startpunkten för att knyta ihop xxx med xxx. Genom att bygga xxx säkrade man den ena ändpunkten av denna länk. [/I][/I] [*][I][I][B]En ny lift på andra sidan dalen:[/B] Nästa planerade steg var att bygga en helt ny linbana från botten av dalgången (eller via mellanliggande bergssidor) över till xxx-sidan. Detta skulle skapa ett av xxx absolut största sammanhängande skidparadis. [/I][/I] [*][I][I][B]Logistik och infrastruktur:[/B] Dalstationen utrustades medvetet med ett stort underjordiskt parkeringsgarage för att kunna svälja framtida massor av dagsbesökare, trots att det i dagsläget saknas hotellbyar, restaurangstråk och utbyggd service direkt vid liften. [/I][/I] [/LIST] [I]Att liften idag upplevs som en högkapacitetslift i ett nästan "tomt" område beror på flera faktorer:[/I] [LIST=1] [*][I][I][B]Hårda miljörestriktioner:[/B] xxx myndigheter och miljöorganisationer har blivit extremt strikta när det gäller att godkänna nya liftar och pister i orörda alpsegment. Projektet att bygga vidare på andra sidan dalen har mött stort motstånd. [/I][/I] [*][I][I][B]Splittrade markägare och politik:[/B] Att sammanfoga två olika liftsystem innebär att två stora, konkurrerande liftbolag (xxx och xxx-gruppen i xx) måste enas med lokala markägare längs xxx xx, vilket har lett till åratal av låsta förhandlingar. [/I][/I] [*][I][I][B]Restriktioner för boenden:[/B] Lokala myndigheter i xxx är mycket restriktiva med att tillåta nya "hotellbyar" direkt vid liftstationerna uppe på bergen (så kallade xxx eller fritidsbyar) för att förhindra att landskapet exploateras och blir spökstäder utanför säsongen.[/I][/I] [/LIST] [I]Därför står xxx idag som en supermodern, bekväm lift med enorm potential (2 000 personer i timmen), men som i praktiken mest fungerar som en lugn "hemlig" bakdörr in till xxx för de som vill slippa köerna nere i xxx. [/I] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Tillbaka
Topp