Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Var går gränsen i bredd på skidor , när det blir negativt med bredd vid piståkning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1327945" data-attributes="member: 144594"><p>En annan parameter - för (oss…) mindre ambitiösa åkare som inte absolut premierar ingrepp, max snygg carving, fartegenskaper, som vågar sladdsvänga även när de duktigare skidpolarna tittar på etc så blir fördelarna med smalare skidor mindre uttalade, och fördelarna med bredare skidor mer framträdande. Tycker jag.</p><p></p><p>Iofs finns en faktor åt andra hållet också, att smalare skidor kan premiera en utveckling till ”bättre” åkning med mer skärande svängar hos mindre erfarna åkare.</p><p></p><p>För min del, som inte alltid tillhör de duktigaste 2% i en skidbacke, så var det en ren uppenbarelse att för första gången få testa ett par 90+ skidor, i mitt fall Salomon Sentinel, i lätt uppkörd snö i ett iskallt Gästrappet v 51. De påfrusna isvallarna och hårda ojämnheterna blandat med mjukt snöskrap och lätt nysnö blev mina nya vänner. Men visst, det blev ju litet mer sladd här och där och inte alltid så tajta svängar.</p><p></p><p></p><p></p><p>Se ovan. Det ligger kanske något i det, att man hoppas på mer nysnö (i och utanför backarna) än vad som blir verklighet. Men att det ligger ute så många såna skidor här beror nog mest på att många här trivs på dem men vill skaffa en nyare årsmodell, eller ngt helt nytt. Utvecklingen går framåt - skidmodeller som tidigare kallats ”krävande” blir allt mer lätthanterliga utan att tappa prestanda etc</p><p>Coolfaktorn med breda skidor är nog tveksam. Min släkt undrar varför jag åker på vattenskidor. Coolast är nog att äga ett par smala stenhårda ”FIS”-slalom raceskidor och visa att man behärskar dem.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1327945, member: 144594"] En annan parameter - för (oss…) mindre ambitiösa åkare som inte absolut premierar ingrepp, max snygg carving, fartegenskaper, som vågar sladdsvänga även när de duktigare skidpolarna tittar på etc så blir fördelarna med smalare skidor mindre uttalade, och fördelarna med bredare skidor mer framträdande. Tycker jag. Iofs finns en faktor åt andra hållet också, att smalare skidor kan premiera en utveckling till ”bättre” åkning med mer skärande svängar hos mindre erfarna åkare. För min del, som inte alltid tillhör de duktigaste 2% i en skidbacke, så var det en ren uppenbarelse att för första gången få testa ett par 90+ skidor, i mitt fall Salomon Sentinel, i lätt uppkörd snö i ett iskallt Gästrappet v 51. De påfrusna isvallarna och hårda ojämnheterna blandat med mjukt snöskrap och lätt nysnö blev mina nya vänner. Men visst, det blev ju litet mer sladd här och där och inte alltid så tajta svängar. Se ovan. Det ligger kanske något i det, att man hoppas på mer nysnö (i och utanför backarna) än vad som blir verklighet. Men att det ligger ute så många såna skidor här beror nog mest på att många här trivs på dem men vill skaffa en nyare årsmodell, eller ngt helt nytt. Utvecklingen går framåt - skidmodeller som tidigare kallats ”krävande” blir allt mer lätthanterliga utan att tappa prestanda etc Coolfaktorn med breda skidor är nog tveksam. Min släkt undrar varför jag åker på vattenskidor. Coolast är nog att äga ett par smala stenhårda ”FIS”-slalom raceskidor och visa att man behärskar dem. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Var går gränsen i bredd på skidor , när det blir negativt med bredd vid piståkning?
Tillbaka
Topp