Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Var går gränsen i bredd på skidor , när det blir negativt med bredd vid piståkning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1327960" data-attributes="member: 12152"><p>Det beror helt på vad det är för typ av terräng man åker i, storleken på berget, underlag och vilken upplevelse man söker. Även sällskapet spelar stor roll.</p><p></p><p>Vad menar man egentligen med att åka pist? Tja, det är ju att åka innanför markeringarna i vilket väder och snö som helst. Då krävs det olika verktyg. Jag har följande skidor som jag väljer mellan om jag ska åka enbart pist (även om flera av dom används även till offpist):</p><p></p><p>Rossignol Pursuit - 74 (mm bred), 177cm</p><p>En klassisk anonym massmarknadsskida med kort radie och mycket lättfunnet isbett som passar perfekt på fast underlag i mindre anläggningar, typ låglandsbackar och när jag åker med barnen. Skapar underhållning av Söderbacken i Grönklitt eller Yxbacken i Norrköping, tex när man tar en avstickare från barnbacken i en kvart. Lätt och smidigt, men definitivt inget jag drar Gästrappet i fem stora med bandana med. En kanonbra skida för ändamålet.</p><p></p><p>Extrem Frontier 85, 177cm</p><p>Några år gammal, men fortfarande väldigt högpresterande. Kraftfull och obeveklig med dubbla titanallager. Bettar jämnt och förutsägbart över hårda partier såväl som mjuka partier. Ersatte vid införskaffande två par racestock SL och GS i en skida. Många klasser bättre än en smalare gammal klassisk raceskida i praktiken pga mångsidigheten i att den kan hantera alla typer av underlag och ojämnheter. Det här är min teoretiskt bästa pistskida, men den får ändå ganska lite användning. Jag åker den oftast på kvällsåkning faktiskt, när man är sugen på att ladda på.</p><p></p><p>Elan Ripstick 106, 188cm</p><p>Den mest allrounda skidan jag äger. Klarar allt som dyker upp framför spetsarna, om det så är ett stort puderfält eller en röd nypreppad pist. Bredden känns som en perfekt avvägning där jag inte känner av några nackdelar alls av bredd, men däremot får man mycket fördelar av att den inte påverkas av sämre underlag, slask, pärlsocker, uppkört osv. Inte riktigt fullbett på piss-is om den inte är helt nyslipad, men det löser jag genom att helt enkelt ta det lite lugnare vid de få tillfällen den inte räcker till isbettsmässigt. Typisk användning av den här är när jag ska åka runt i pisten i Åre eller Alperna och man inte vet riktigt vad det blir för typ av åkning. Även om det visar sig att det bara bli pist har jag alltid möjligheten att hitta en bra repa utanför om andan faller på. Sen kan jag lägga en veckas enbart offpist eller toppturer på den här skidan också (har inserts för tech i den också). Sett över tid har jag haft mer kul i pisten på den här än på de två smalare skidorna.</p><p></p><p>Extrem Final Opinion 118 187cm</p><p>118mm i pisten? JA FÖR FAN. Det här är min absoluta favoritskida för riktig hårdkörning i pisten när det är stökigt eller om det är nysnö på morgonen och därefter gradvis ökande grad av rockn´roll. I lägen där nybörjare till medelgoda står ovanför en uppkörd brant och undrar hur dom ska ta sig ner i misären drar jag en jublande storsväng ner i lekparken och laddar över skrot och skit, man tar några svepare i kanten där det fortfarande är orört och luftar iväg över ett krön för att sen ta ner farten i några hårdpressade skär. En oerhört underhållande katerogri av skida den typen av dagar. Eller i alperna för den delen där man kan låta terrängen diktera svängtakten och man har mentalt råd med lyxen att beta av fallhöjdsmeter effektivt och kraftbesparande. Det krävs ett någorlunda stort berg dock. Tar man den här i Gustavbacken i Lindvallen med barnen får man inte känna på tryck i svängen på en hel dag. Men ojojoj vad kul den här typen av skida är i en större pist när det är stökigt.</p><p></p><p>Line Pescado 180cm, 125mm bred</p><p>Den använder jag mestadels till pudersökande toppturer, men de är också kingarnas king när det är riktigt blött och mjukt i pisten, typ när det är +10 på påsken och vårfloden rinner utför berget. I typisk Lineanda är det ett rätt kass belag på den, men efter en planing och tillförande av den grövsta strukturen som går att uppbringa går den som ett skott i slask. När alla andra kör fast carvar Pescado som om det vore nysnö. Helt suveränt där och då. I pisten. Så ja, den kan också vara en pistskida på rätt dag.</p><p></p><p>De tre sistnämnda skidorna är inte köpta baserade på hur de presterar i pisten ska sägas, men de är ändå skidor som jag verkligen gillar att åka pist med när förhållandena är rätt. Tex skulle jag ALDRIG ta en ren högprestandapistskida om jag skulle åka en heldag i Alperna, oavsett syfte med dagen. Det är alldeles för jobbigt och passar inte alls i den typen av terräng tycker jag. En kvällsåkning i Tandådalen däremot, då åker pistlaggen fram. Så don efter berg säger jag.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1327960, member: 12152"] Det beror helt på vad det är för typ av terräng man åker i, storleken på berget, underlag och vilken upplevelse man söker. Även sällskapet spelar stor roll. Vad menar man egentligen med att åka pist? Tja, det är ju att åka innanför markeringarna i vilket väder och snö som helst. Då krävs det olika verktyg. Jag har följande skidor som jag väljer mellan om jag ska åka enbart pist (även om flera av dom används även till offpist): Rossignol Pursuit - 74 (mm bred), 177cm En klassisk anonym massmarknadsskida med kort radie och mycket lättfunnet isbett som passar perfekt på fast underlag i mindre anläggningar, typ låglandsbackar och när jag åker med barnen. Skapar underhållning av Söderbacken i Grönklitt eller Yxbacken i Norrköping, tex när man tar en avstickare från barnbacken i en kvart. Lätt och smidigt, men definitivt inget jag drar Gästrappet i fem stora med bandana med. En kanonbra skida för ändamålet. Extrem Frontier 85, 177cm Några år gammal, men fortfarande väldigt högpresterande. Kraftfull och obeveklig med dubbla titanallager. Bettar jämnt och förutsägbart över hårda partier såväl som mjuka partier. Ersatte vid införskaffande två par racestock SL och GS i en skida. Många klasser bättre än en smalare gammal klassisk raceskida i praktiken pga mångsidigheten i att den kan hantera alla typer av underlag och ojämnheter. Det här är min teoretiskt bästa pistskida, men den får ändå ganska lite användning. Jag åker den oftast på kvällsåkning faktiskt, när man är sugen på att ladda på. Elan Ripstick 106, 188cm Den mest allrounda skidan jag äger. Klarar allt som dyker upp framför spetsarna, om det så är ett stort puderfält eller en röd nypreppad pist. Bredden känns som en perfekt avvägning där jag inte känner av några nackdelar alls av bredd, men däremot får man mycket fördelar av att den inte påverkas av sämre underlag, slask, pärlsocker, uppkört osv. Inte riktigt fullbett på piss-is om den inte är helt nyslipad, men det löser jag genom att helt enkelt ta det lite lugnare vid de få tillfällen den inte räcker till isbettsmässigt. Typisk användning av den här är när jag ska åka runt i pisten i Åre eller Alperna och man inte vet riktigt vad det blir för typ av åkning. Även om det visar sig att det bara bli pist har jag alltid möjligheten att hitta en bra repa utanför om andan faller på. Sen kan jag lägga en veckas enbart offpist eller toppturer på den här skidan också (har inserts för tech i den också). Sett över tid har jag haft mer kul i pisten på den här än på de två smalare skidorna. Extrem Final Opinion 118 187cm 118mm i pisten? JA FÖR FAN. Det här är min absoluta favoritskida för riktig hårdkörning i pisten när det är stökigt eller om det är nysnö på morgonen och därefter gradvis ökande grad av rockn´roll. I lägen där nybörjare till medelgoda står ovanför en uppkörd brant och undrar hur dom ska ta sig ner i misären drar jag en jublande storsväng ner i lekparken och laddar över skrot och skit, man tar några svepare i kanten där det fortfarande är orört och luftar iväg över ett krön för att sen ta ner farten i några hårdpressade skär. En oerhört underhållande katerogri av skida den typen av dagar. Eller i alperna för den delen där man kan låta terrängen diktera svängtakten och man har mentalt råd med lyxen att beta av fallhöjdsmeter effektivt och kraftbesparande. Det krävs ett någorlunda stort berg dock. Tar man den här i Gustavbacken i Lindvallen med barnen får man inte känna på tryck i svängen på en hel dag. Men ojojoj vad kul den här typen av skida är i en större pist när det är stökigt. Line Pescado 180cm, 125mm bred Den använder jag mestadels till pudersökande toppturer, men de är också kingarnas king när det är riktigt blött och mjukt i pisten, typ när det är +10 på påsken och vårfloden rinner utför berget. I typisk Lineanda är det ett rätt kass belag på den, men efter en planing och tillförande av den grövsta strukturen som går att uppbringa går den som ett skott i slask. När alla andra kör fast carvar Pescado som om det vore nysnö. Helt suveränt där och då. I pisten. Så ja, den kan också vara en pistskida på rätt dag. De tre sistnämnda skidorna är inte köpta baserade på hur de presterar i pisten ska sägas, men de är ändå skidor som jag verkligen gillar att åka pist med när förhållandena är rätt. Tex skulle jag ALDRIG ta en ren högprestandapistskida om jag skulle åka en heldag i Alperna, oavsett syfte med dagen. Det är alldeles för jobbigt och passar inte alls i den typen av terräng tycker jag. En kvällsåkning i Tandådalen däremot, då åker pistlaggen fram. Så don efter berg säger jag. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Var går gränsen i bredd på skidor , när det blir negativt med bredd vid piståkning?
Tillbaka
Topp