Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Var inte oroliga för snön
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 233752" data-attributes="member: 47541"><p>Japp, du har rätt i att metangas påverkar växthuseffekten starkt, men känner du till några stora naturliga utsläpp de senaste 100 år då vi uppmätt den tydligaste temperaturhöjningen? Metangasen är väldigt intressant för att den finn lagrad i områden där det råder eller fram tills nyligen rådit permafrost. Vad händer nu när temperaturhöjning tinar upp dessa områden och metangasen fritt kan sippra upp från marken. Jo, antagligen får vi en boost av den växthuseffekt som just vi människor startat men även här är det vi som i grund och botten är skyldiga.</p><p></p><p>Att det är svårt att få fram budskapet i USA tycker jag inte är så konstigt. Det är ju deras/vår bekväma tillvaro som inte bara är hotad utan också orsaken. Så vem vill läsa om det här, det är ju jobbigt, det säljer ju inte direkt några lösnummer. Bättre att läsa om katastrofer som händer någon annanstans eller i alla fall någon annan är skyldig till. Visst finns det kritiker till Kyotoavtalet och för den delen kritiker till hela "teorin" om klimatförändringarna. Jag tycker inte alls att de får för lite plats i media. Tvärtom så får de ovanligt mycket plats, då de är enskilda forskare som påstår att alla de andra som arbetar med dessa frågor har fel. Det är inte direkt två jämnstarka läger som diskuterar. Här känns det verkligen som "mediakåta" personer. Genom att kasta ur sig något tillräckligt kontroversiellt får de direkt medias ögon på sig, även om det oftast inte har någon djupare vetenskaplig förankring.</p><p></p><p>Jag känner flera av de meteorologer som arbetar i svensk TV, både på SVT och 4:an. Att kalla dessa människor för mediekåta, det får mig att le. Per Holmgren gör inte det här för att han vill synas, det gör han mer än nog ändå. Däremot passar han på att föra ut sitt budskap genom att han är en mediaperson. Det skulle närmast vara tjänstefel att inte göra det. Han sitter på information som är livsviktig för allas framtid, då är det väl självklart att den ska föras ut. Du kritiserar alla som varnar för klimatförändringarna. Vad skulle du själv göra om du visste att jorden var på väg åt helvete? Sitta hemma och hålla tyst om det? </p><p></p><p>Jag håller helt med dig om att den stora massan kommer att behöva styrningar. Det försvarar dock inte kommentarer som din " ...Men fram till dess har jag nog stereon på standby.". Jag hoppas i alla fall att du är en fritt tänkande individ som då faktiskt borde kunna börja tag tag i det här utan att myndigheterna ska säga åt dig att göra det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 233752, member: 47541"] Japp, du har rätt i att metangas påverkar växthuseffekten starkt, men känner du till några stora naturliga utsläpp de senaste 100 år då vi uppmätt den tydligaste temperaturhöjningen? Metangasen är väldigt intressant för att den finn lagrad i områden där det råder eller fram tills nyligen rådit permafrost. Vad händer nu när temperaturhöjning tinar upp dessa områden och metangasen fritt kan sippra upp från marken. Jo, antagligen får vi en boost av den växthuseffekt som just vi människor startat men även här är det vi som i grund och botten är skyldiga. Att det är svårt att få fram budskapet i USA tycker jag inte är så konstigt. Det är ju deras/vår bekväma tillvaro som inte bara är hotad utan också orsaken. Så vem vill läsa om det här, det är ju jobbigt, det säljer ju inte direkt några lösnummer. Bättre att läsa om katastrofer som händer någon annanstans eller i alla fall någon annan är skyldig till. Visst finns det kritiker till Kyotoavtalet och för den delen kritiker till hela "teorin" om klimatförändringarna. Jag tycker inte alls att de får för lite plats i media. Tvärtom så får de ovanligt mycket plats, då de är enskilda forskare som påstår att alla de andra som arbetar med dessa frågor har fel. Det är inte direkt två jämnstarka läger som diskuterar. Här känns det verkligen som "mediakåta" personer. Genom att kasta ur sig något tillräckligt kontroversiellt får de direkt medias ögon på sig, även om det oftast inte har någon djupare vetenskaplig förankring. Jag känner flera av de meteorologer som arbetar i svensk TV, både på SVT och 4:an. Att kalla dessa människor för mediekåta, det får mig att le. Per Holmgren gör inte det här för att han vill synas, det gör han mer än nog ändå. Däremot passar han på att föra ut sitt budskap genom att han är en mediaperson. Det skulle närmast vara tjänstefel att inte göra det. Han sitter på information som är livsviktig för allas framtid, då är det väl självklart att den ska föras ut. Du kritiserar alla som varnar för klimatförändringarna. Vad skulle du själv göra om du visste att jorden var på väg åt helvete? Sitta hemma och hålla tyst om det? Jag håller helt med dig om att den stora massan kommer att behöva styrningar. Det försvarar dock inte kommentarer som din " ...Men fram till dess har jag nog stereon på standby.". Jag hoppas i alla fall att du är en fritt tänkande individ som då faktiskt borde kunna börja tag tag i det här utan att myndigheterna ska säga åt dig att göra det. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Var inte oroliga för snön
Tillbaka
Topp