Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Var inte oroliga för snön
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="George_Hagi" data-source="post: 234704"><p>Intressant tråd, känner att jag också behöver vädra mina åsikter här lite.... Ni som inte ser kärnkraften som en del i lösningen av problemet har inte fattat ett dugg. Att vi alla måste göra vad vi kan för att minska vår konsumtion av energi är också givet, det är dock som det står ovan lite kommunism att tro att om alla i sverige släcker varsin glödlampa 600 timmar om året så räddar vi världen. Det finns samtidigt 10 kinesiska familjer som ökar sin levnadsstandard så mycket att det raderar ut världens besparing när svenskarna ska börja leva ännu mörkare än vad vi gör idag. Kineserna är dessutom fler än 10 till antalet, efter kina är det sedan dags för resten av asien, afrika, sydamerika etc... </p><p>Jag personligen är extremt tacksam och nöjd med att utbyggnaden av kina sker till allra största del med kärnkraft som idag är den enda energikällan som klarar av att producera den mängd som behövs idag till en ekonomiskt hållbar kostnad samtidigt som den inte har någon påverkan på miljön. </p><p>Vindkraft har för svensk del endast en funktion och det är inte att producera energi, utbyggnaden av vindkraft görs för att lilla sverige ska ha fin statistik att visa upp i internationella sammanhang, OK att den är ekonomiskt hållbar att bygga på en åker som inte längre kan användas för att bönderna i öst producerar gröda så mycket billigare än vi, vad händer när det återigen blir hållbart att vara bonde i sverige? </p><p>Problemet med den globala temperaturökningen är akut. Akuta problem kräver akuta lösningar, dvs en massiv utbyggnad av kärnkraften över hela världen. Därefter eftersom uranet också är en icke förnybar energikälla krävs att man satsar på att finna alternativa lösningar som är realistiska. </p><p>Miljöpartiet har en vettig syn när de pratar om "grön skatteväxling". Politikerna måste börja använda skatterna som ett styrmedel för att uppnå de effekter i ändrade beteendesätt hos folket som man vill uppnå. Det har miljöpartiet trots att de är äckligt röda fattat att man kan använda skatter på detta sätt och inte bara till att finansiera en massa bidrag till de som inte har råd att leva eftersom de betalar så mycket skatt. Att man som miljöorgan / parti kan vara emot kärnkraftsutbyggnad i detta läge som världen befinner sig i nu fattar jag bara inte, det är enligt min mening så oerhört korkat så det finns inte ord för att beskriva det... Vakna upp och bli realister alla miljökämpar därute, så kanske till och med jag hakar på ut och drar av tändhattarna på maskinerna i de polska kolgruvorna!!!!! Det var mina tankar och funderingar iallafall, hoppas de rörde upp lite känslor därute...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="George_Hagi, post: 234704"] Intressant tråd, känner att jag också behöver vädra mina åsikter här lite.... Ni som inte ser kärnkraften som en del i lösningen av problemet har inte fattat ett dugg. Att vi alla måste göra vad vi kan för att minska vår konsumtion av energi är också givet, det är dock som det står ovan lite kommunism att tro att om alla i sverige släcker varsin glödlampa 600 timmar om året så räddar vi världen. Det finns samtidigt 10 kinesiska familjer som ökar sin levnadsstandard så mycket att det raderar ut världens besparing när svenskarna ska börja leva ännu mörkare än vad vi gör idag. Kineserna är dessutom fler än 10 till antalet, efter kina är det sedan dags för resten av asien, afrika, sydamerika etc... Jag personligen är extremt tacksam och nöjd med att utbyggnaden av kina sker till allra största del med kärnkraft som idag är den enda energikällan som klarar av att producera den mängd som behövs idag till en ekonomiskt hållbar kostnad samtidigt som den inte har någon påverkan på miljön. Vindkraft har för svensk del endast en funktion och det är inte att producera energi, utbyggnaden av vindkraft görs för att lilla sverige ska ha fin statistik att visa upp i internationella sammanhang, OK att den är ekonomiskt hållbar att bygga på en åker som inte längre kan användas för att bönderna i öst producerar gröda så mycket billigare än vi, vad händer när det återigen blir hållbart att vara bonde i sverige? Problemet med den globala temperaturökningen är akut. Akuta problem kräver akuta lösningar, dvs en massiv utbyggnad av kärnkraften över hela världen. Därefter eftersom uranet också är en icke förnybar energikälla krävs att man satsar på att finna alternativa lösningar som är realistiska. Miljöpartiet har en vettig syn när de pratar om "grön skatteväxling". Politikerna måste börja använda skatterna som ett styrmedel för att uppnå de effekter i ändrade beteendesätt hos folket som man vill uppnå. Det har miljöpartiet trots att de är äckligt röda fattat att man kan använda skatter på detta sätt och inte bara till att finansiera en massa bidrag till de som inte har råd att leva eftersom de betalar så mycket skatt. Att man som miljöorgan / parti kan vara emot kärnkraftsutbyggnad i detta läge som världen befinner sig i nu fattar jag bara inte, det är enligt min mening så oerhört korkat så det finns inte ord för att beskriva det... Vakna upp och bli realister alla miljökämpar därute, så kanske till och med jag hakar på ut och drar av tändhattarna på maskinerna i de polska kolgruvorna!!!!! Det var mina tankar och funderingar iallafall, hoppas de rörde upp lite känslor därute... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Var inte oroliga för snön
Tillbaka
Topp