Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Var inte oroliga för snön
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 234956" data-attributes="member: 47541"><p>Ok, jag börjar med några bemötanden innan jag kommer till det mer konkreta:</p><p></p><p>Ozthojvel, det måste börja med de enskilda, frågan är om de behöver en spark i röven från myndigheter.</p><p></p><p>Citat, Ozthojvel: "Än en gång, jag överlåter med glädje denna fråga till de som sitter på faktan, till de som verkligen har vetskap, till de som kan göra någon skillnad."</p><p></p><p>Japp, och de säger ju att vi måste förändra våra sätt att leva. Men den här tråden visar ju att det inte räcker att de som sitter på fakta berättar sanningen. Ni vill ju inte höra den, och ännu mindre ta konsekvenserna av den.</p><p></p><p>Jibberisch, jag tar inte mina argument som den universella sanningen men om du verkligen läst inläggen i tråden hade du förstått att oavsett om det är sanningen eller ej så finns det inget utrymme för att chansa när konsekvenserna är som dom är. Och Ja, jag har svårt att respektera sådana puckade inlägg som att man ska "skita i framtiden och lev i nuet", men tro mig, jag försöker.</p><p></p><p>Ska vi skita i att ta in politiken i det här eftersom det gör att vi hamnar i varsin ände av sandlådan? Det jag tidigare skrev om oekonomisk tillväxt gäller ju inte bara högerpartierna. Oavsett om sossarna eller högern sitter vid makten, oavsett om repulikaner eller demokrater sitter vid makten i USA är det här ett begrepp de måste ta hänsyn till. Det är inte ett angrepp på en särskild politisk inriktning utan på den västerländska samhällsuppbyggnaden. Det går inte att eftersträva ständig tillväxt, så som ekonomer hävdat tidigare, Chrturs lilla expemel på kakautomaten är ett utmärkt om än lite förenklat sätt att visa detta på. I Japan har flera stora företag redan tagit tag i problemet, elektroniktillverkning som står helt utanför det vanliga kraftnätet och numera går på solenergi! Där har de enskilda bolagen insett det oekonomiska med att bara köra miljön i botten och anpassat sig. Det ska bli intressant att se "Snillen spekulerar" vid årets Nobelprisutdelning, frågan om oekonomisk tillväxt kommer att komma upp. Ska bli kul att höra ekonomipristagarens syn på det. </p><p></p><p>Nu till det mer konkreta, vad vi kan göra. Jag börjar med Jibberisch inlägg:</p><p></p><p>Citat Jibberisch: " Vad vi skidåkare kan göra? Som jag sagt tidigare, inte mycket föräns de stora företagen, stora industriländer aka. de stora miljöbovarna får upp ögonen för vad de påstås hålla på med. Vi skidåkare kan möjligen bidra till detta genom att demonestrera utanför någon papeprstillverkare eller dylikt. Vi skidåkare kan skippa liftarna, köpa stighudar och börja knalla upp för bergen istället. Då borde elförbrukningen minska. Vi skidåkare borde inte vara så förbannat bekväma? Undra hur mycket energi och andra miljöfarliga ämnen som ingår i skidtillverkningen? Skippa skidåkningen helt kanske vore det ultimata vi skidåkare kan bidra med i miljökriget?"</p><p></p><p>Skippa liftarna, nej men mer realistiskt ställ krav på skidanläggninarna. Ifrågasätt deras skoteråkning. I Sverige går det tydligen inte att driva en skidanläggning utan 15-30 skotrar medan en skidanläggning som Trebles Cone på Nya Zeeland (jämnstor med de medelstora svenska) så har skidpatrullen bara en skoter och den används inte dagtid. Eller som Gubbfan skrev, stäng av belysningen på kvällar och nätter. Det räcker med att vi alla skickar mejl till liftbolagen och frågar om dessa problem så kommer de att tvingas reagera. </p><p></p><p>Samma sak med skidtillverkarna, skriv och fråga vad de gör för att minska växthuseffekten. Antagligen inte ett skit i dagsläget men om tillräckligt många frågar så tvingas de ta tag i det.</p><p></p><p>Vägra helikopterskidåkning. Det är en lyxkonsumtion över allt annat med så stora utsläpp att det inte går att rättfärdiga.</p><p></p><p>Också som gubbfan skrev, ta tåget till skidåkningen istället för SUV:en.</p><p></p><p>FF:s förslag om julklapp var väldigt bra. Köp utsläppsrätter till andra skidåkare, ja varför inte köpa till alla ni känner.</p><p></p><p>Det här är några förslag på vad vi här på Freeride kan göra. Visst det påverkar vår bekväma livstil en aningen och tar lite av vår dyrbara tid i anspråk men ska vi kunna åka skidor i framtiden så är det värt det. Sen har vi ju alla de gamla klyschorna, ät barr och hjälp gamla damer över gatan, dessa är egentligen självklara men efterlevs ganska dåligt så det skadar inte att ramsorna rabblas som muslimska suror på bönestunden.</p><p></p><p>Fler förslag på vad just vi skidåkare kan göra efterlyses.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 234956, member: 47541"] Ok, jag börjar med några bemötanden innan jag kommer till det mer konkreta: Ozthojvel, det måste börja med de enskilda, frågan är om de behöver en spark i röven från myndigheter. Citat, Ozthojvel: "Än en gång, jag överlåter med glädje denna fråga till de som sitter på faktan, till de som verkligen har vetskap, till de som kan göra någon skillnad." Japp, och de säger ju att vi måste förändra våra sätt att leva. Men den här tråden visar ju att det inte räcker att de som sitter på fakta berättar sanningen. Ni vill ju inte höra den, och ännu mindre ta konsekvenserna av den. Jibberisch, jag tar inte mina argument som den universella sanningen men om du verkligen läst inläggen i tråden hade du förstått att oavsett om det är sanningen eller ej så finns det inget utrymme för att chansa när konsekvenserna är som dom är. Och Ja, jag har svårt att respektera sådana puckade inlägg som att man ska "skita i framtiden och lev i nuet", men tro mig, jag försöker. Ska vi skita i att ta in politiken i det här eftersom det gör att vi hamnar i varsin ände av sandlådan? Det jag tidigare skrev om oekonomisk tillväxt gäller ju inte bara högerpartierna. Oavsett om sossarna eller högern sitter vid makten, oavsett om repulikaner eller demokrater sitter vid makten i USA är det här ett begrepp de måste ta hänsyn till. Det är inte ett angrepp på en särskild politisk inriktning utan på den västerländska samhällsuppbyggnaden. Det går inte att eftersträva ständig tillväxt, så som ekonomer hävdat tidigare, Chrturs lilla expemel på kakautomaten är ett utmärkt om än lite förenklat sätt att visa detta på. I Japan har flera stora företag redan tagit tag i problemet, elektroniktillverkning som står helt utanför det vanliga kraftnätet och numera går på solenergi! Där har de enskilda bolagen insett det oekonomiska med att bara köra miljön i botten och anpassat sig. Det ska bli intressant att se "Snillen spekulerar" vid årets Nobelprisutdelning, frågan om oekonomisk tillväxt kommer att komma upp. Ska bli kul att höra ekonomipristagarens syn på det. Nu till det mer konkreta, vad vi kan göra. Jag börjar med Jibberisch inlägg: Citat Jibberisch: " Vad vi skidåkare kan göra? Som jag sagt tidigare, inte mycket föräns de stora företagen, stora industriländer aka. de stora miljöbovarna får upp ögonen för vad de påstås hålla på med. Vi skidåkare kan möjligen bidra till detta genom att demonestrera utanför någon papeprstillverkare eller dylikt. Vi skidåkare kan skippa liftarna, köpa stighudar och börja knalla upp för bergen istället. Då borde elförbrukningen minska. Vi skidåkare borde inte vara så förbannat bekväma? Undra hur mycket energi och andra miljöfarliga ämnen som ingår i skidtillverkningen? Skippa skidåkningen helt kanske vore det ultimata vi skidåkare kan bidra med i miljökriget?" Skippa liftarna, nej men mer realistiskt ställ krav på skidanläggninarna. Ifrågasätt deras skoteråkning. I Sverige går det tydligen inte att driva en skidanläggning utan 15-30 skotrar medan en skidanläggning som Trebles Cone på Nya Zeeland (jämnstor med de medelstora svenska) så har skidpatrullen bara en skoter och den används inte dagtid. Eller som Gubbfan skrev, stäng av belysningen på kvällar och nätter. Det räcker med att vi alla skickar mejl till liftbolagen och frågar om dessa problem så kommer de att tvingas reagera. Samma sak med skidtillverkarna, skriv och fråga vad de gör för att minska växthuseffekten. Antagligen inte ett skit i dagsläget men om tillräckligt många frågar så tvingas de ta tag i det. Vägra helikopterskidåkning. Det är en lyxkonsumtion över allt annat med så stora utsläpp att det inte går att rättfärdiga. Också som gubbfan skrev, ta tåget till skidåkningen istället för SUV:en. FF:s förslag om julklapp var väldigt bra. Köp utsläppsrätter till andra skidåkare, ja varför inte köpa till alla ni känner. Det här är några förslag på vad vi här på Freeride kan göra. Visst det påverkar vår bekväma livstil en aningen och tar lite av vår dyrbara tid i anspråk men ska vi kunna åka skidor i framtiden så är det värt det. Sen har vi ju alla de gamla klyschorna, ät barr och hjälp gamla damer över gatan, dessa är egentligen självklara men efterlevs ganska dåligt så det skadar inte att ramsorna rabblas som muslimska suror på bönestunden. Fler förslag på vad just vi skidåkare kan göra efterlyses. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Var inte oroliga för snön
Tillbaka
Topp