Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Var inte oroliga för snön
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Daniel_Nilsson" data-source="post: 235729" data-attributes="member: 51050"><p>Jibberisch: Eftersom ditt inlägg var så genomtänkt att du delade upp det i två svarar jag på "min del". </p><p></p><p>Det stämmer att jag talade om MP som parti, men jag talade inte om partimedlemskap.</p><p></p><p>Du har en poäng i att vi till viss del missförstår varandra. En del av diskussionen, anser jag, rör i vilken utsträckning man kan påverka. Jag menar att man kan göra detta, dels genom att rösta och dels genom hur man "lever sitt liv". Hur mängden såna människor växer i antal tycker jag att Dutchess lämnat en bra redogörelse för så jag går inte in mer på det. </p><p></p><p>För min egen del anser jag att miljöpartiet, till skillnad från de flesta andra partier insett allvaret i situationen, och därför bestämt sig för att erbjuda en politik som i hög grad betonar vikten av att "leva sitt liv" på ett miljövänligt sätt. Detta är ju emellertid inte allt MP gör utan man vill genom sin politik även ge förutsättningar för företag att bedriva sin verksamhet på ett miljövänligt sätt och även genom lagar, tvinga, företag och medborgare att sörja för en "hållbar utveckling". Fortsatt så anser jag att MP skulle bedriva en utrikespolitik som i större utsträckning satte press på andra länder att göra detsamma och inte som den sittande regeringen gör, dansa efter USA:s pipa för några usla dollar och ett par ryggdunkar. MP menar också att miljöproblemen är en solidaritetsfråga som handlar om fördelningen av resurser i ett globalt perpektiv. För att diskutera detta måste vi (då jag misstänker att du tror att detta är kommunism igen) visa på fördelar/nackdelar med frihandel osv. Detta är stort och jag går tillsvidare inte in på det.</p><p></p><p>En annan fråga är, återigen som jag förstått det, huruvida MP:s energipolitik är bra eller dålig (läs här tex huruvida kolkraft ska köpas från Polen om kärnkraften läggs ner etc.) Detta är i ärlighetens namn inte det som jag kan bäst, men igen, jag vill ju främst att den totala energiförbrukningen ska minska.</p><p></p><p>Du säger också att du aldrig påstått än det ena, än det andra rörande din miljöaktivism. Men du, och förlåt mig om jag missförstått dig fullständigt, har ju inte tidigare gett sken av att en förändring av den västerländska livsstilen vore fruktbar. Det är väl kanske därför som ditt eventuella engegemang föbisetts lite i detta avseende. Eller sysslar du med detta trots att du tycker det är poänglöst?</p><p></p><p>Jag vet ingenting om Gudrun Scymans påstådda manshat, däremot undrar jag om du känner ett miljöhat? Om inte, så förklara gärna hur vi ska göra den bättre. Eller finns det inga miljöproblem?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Daniel_Nilsson, post: 235729, member: 51050"] Jibberisch: Eftersom ditt inlägg var så genomtänkt att du delade upp det i två svarar jag på "min del". Det stämmer att jag talade om MP som parti, men jag talade inte om partimedlemskap. Du har en poäng i att vi till viss del missförstår varandra. En del av diskussionen, anser jag, rör i vilken utsträckning man kan påverka. Jag menar att man kan göra detta, dels genom att rösta och dels genom hur man "lever sitt liv". Hur mängden såna människor växer i antal tycker jag att Dutchess lämnat en bra redogörelse för så jag går inte in mer på det. För min egen del anser jag att miljöpartiet, till skillnad från de flesta andra partier insett allvaret i situationen, och därför bestämt sig för att erbjuda en politik som i hög grad betonar vikten av att "leva sitt liv" på ett miljövänligt sätt. Detta är ju emellertid inte allt MP gör utan man vill genom sin politik även ge förutsättningar för företag att bedriva sin verksamhet på ett miljövänligt sätt och även genom lagar, tvinga, företag och medborgare att sörja för en "hållbar utveckling". Fortsatt så anser jag att MP skulle bedriva en utrikespolitik som i större utsträckning satte press på andra länder att göra detsamma och inte som den sittande regeringen gör, dansa efter USA:s pipa för några usla dollar och ett par ryggdunkar. MP menar också att miljöproblemen är en solidaritetsfråga som handlar om fördelningen av resurser i ett globalt perpektiv. För att diskutera detta måste vi (då jag misstänker att du tror att detta är kommunism igen) visa på fördelar/nackdelar med frihandel osv. Detta är stort och jag går tillsvidare inte in på det. En annan fråga är, återigen som jag förstått det, huruvida MP:s energipolitik är bra eller dålig (läs här tex huruvida kolkraft ska köpas från Polen om kärnkraften läggs ner etc.) Detta är i ärlighetens namn inte det som jag kan bäst, men igen, jag vill ju främst att den totala energiförbrukningen ska minska. Du säger också att du aldrig påstått än det ena, än det andra rörande din miljöaktivism. Men du, och förlåt mig om jag missförstått dig fullständigt, har ju inte tidigare gett sken av att en förändring av den västerländska livsstilen vore fruktbar. Det är väl kanske därför som ditt eventuella engegemang föbisetts lite i detta avseende. Eller sysslar du med detta trots att du tycker det är poänglöst? Jag vet ingenting om Gudrun Scymans påstådda manshat, däremot undrar jag om du känner ett miljöhat? Om inte, så förklara gärna hur vi ska göra den bättre. Eller finns det inga miljöproblem? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Var inte oroliga för snön
Tillbaka
Topp