Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Var inte oroliga för snön
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Daniel_Nilsson" data-source="post: 236247" data-attributes="member: 51050"><p>Jespr: Ja, det är en del av det jag vill visa. Vad Jibberisch vill vet jag inte, han visar överhuvudtaget inga tecken på att ha en vilja. Kanske menar han att bara naiva människor har en sådan. Han verkar uppgiven.</p><p></p><p>Å ena sidan vekar det som han inte ser några miljöproblem alls, att oroa sig för sånt tycker han är ett tecken på kollektiv panik eller möjligtvis att man hakar på en "trend". I IT-sektorn (trendokänslig) där han rotar har man brottats med de här problemen länge, därför känner han lätt igen det.</p><p></p><p>Å andra sidan verkar det som att han ibland tycker sig se miljöproblemen, men då slår han bort varje tanke på att försöka förbättra situationen genom att klargöra för alla att detta är omöjligt. Han säger att påverkansgraden från en människa inte är tillräcklig för att det ska vara lönt att anstränga sig och han är inte lyhörd för argument som "många människor(opinion) kan påverka. Inte ens om man tillsätter makthavare som tar denna problematik på allvar tror han att förändring är möjligt. Dessa är ändå beroende av andra länders makthavare och det är en omöjlighet, tror han, att sådana politiker skulle kunna tillsättas i andra länder. </p><p></p><p>Till slut är han också noga med att poängtera att det skulle kunna vara så att även han ägnar sig åt onödiga miljöfrämjande verksamheter av typen "källsortering". I vilket fall som helst jobbar han inte aktivt mot miljön, så man kan ju tycka att han är lite av en hjälte på det sättet. I rättvisans namn ska också sägas att han vill bli en bättre människa och han tycker att det är bra nyheter när grön politik lyckas få någon typ av förändring till stånd.</p><p></p><p>Jibberisch: Det finns naturligtvis andra i-länder än Sverige som ägnar sig åt detta. I Tyskland har tex miljörörelsen varit stark länge. Men det är ju inte bara länder jag syftar på utan även mellanstatliga och överstatliga internationella organisationer av typen FN tex. Man skulle även kunna tänka sig att EU har en viktig roll i detta arbete (Detta är ju ingen åsikt som MP ställer sig bakom, utan min egen förhoppning) Internationell rätt i allmänhet alltså, men den kräver ju politisk vilja, och så börjar det resonemanget igen..</p><p></p><p>Ang. greenpeace så är det ju en befogad fråga. Man måste fråga sig vad målet för organisationen är?</p><p> </p><p>Vill dom att växthuseffekten (vet inte än så länge om du erkänner dess existens) ska upphöra? Allra troligast, och resultaten kan man ju tycka har uteblivit på den punkten. Däremot vet vi ju inte hur saker och ting sett ut utan greenpeace.</p><p></p><p>Vill de ha många medlemmar? Ja, bortsett från de pengar från vilka de kan genomföra aktioner och dyl, så innebär det ju också ett ökat engagemang (jag har försökt redogöra för varför detta är bra). Lyckat på den punkten skulle jag säga, organisationen har många medlemmar.</p><p></p><p>Vill de synas och uppmärksamma miljöproblem? Definitivt, och de får nog anses vara extremt lyckade på den punkten. Alla känner till varumärket och man förknippar det snabbt med aktioner av typen "åka gummibåt bredvid supertanker och få oljefat kastade på sig". Vad leder då detta till? Svår fråga då resultaten kanke inte går att mäta på något bra sätt. Men i alla fall att frågor återaktualiseras och kommer upp på dagordningen igen och man kan ju även tänka sig en ökad tillströmning av medlemmar osv.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Daniel_Nilsson, post: 236247, member: 51050"] Jespr: Ja, det är en del av det jag vill visa. Vad Jibberisch vill vet jag inte, han visar överhuvudtaget inga tecken på att ha en vilja. Kanske menar han att bara naiva människor har en sådan. Han verkar uppgiven. Å ena sidan vekar det som han inte ser några miljöproblem alls, att oroa sig för sånt tycker han är ett tecken på kollektiv panik eller möjligtvis att man hakar på en "trend". I IT-sektorn (trendokänslig) där han rotar har man brottats med de här problemen länge, därför känner han lätt igen det. Å andra sidan verkar det som att han ibland tycker sig se miljöproblemen, men då slår han bort varje tanke på att försöka förbättra situationen genom att klargöra för alla att detta är omöjligt. Han säger att påverkansgraden från en människa inte är tillräcklig för att det ska vara lönt att anstränga sig och han är inte lyhörd för argument som "många människor(opinion) kan påverka. Inte ens om man tillsätter makthavare som tar denna problematik på allvar tror han att förändring är möjligt. Dessa är ändå beroende av andra länders makthavare och det är en omöjlighet, tror han, att sådana politiker skulle kunna tillsättas i andra länder. Till slut är han också noga med att poängtera att det skulle kunna vara så att även han ägnar sig åt onödiga miljöfrämjande verksamheter av typen "källsortering". I vilket fall som helst jobbar han inte aktivt mot miljön, så man kan ju tycka att han är lite av en hjälte på det sättet. I rättvisans namn ska också sägas att han vill bli en bättre människa och han tycker att det är bra nyheter när grön politik lyckas få någon typ av förändring till stånd. Jibberisch: Det finns naturligtvis andra i-länder än Sverige som ägnar sig åt detta. I Tyskland har tex miljörörelsen varit stark länge. Men det är ju inte bara länder jag syftar på utan även mellanstatliga och överstatliga internationella organisationer av typen FN tex. Man skulle även kunna tänka sig att EU har en viktig roll i detta arbete (Detta är ju ingen åsikt som MP ställer sig bakom, utan min egen förhoppning) Internationell rätt i allmänhet alltså, men den kräver ju politisk vilja, och så börjar det resonemanget igen.. Ang. greenpeace så är det ju en befogad fråga. Man måste fråga sig vad målet för organisationen är? Vill dom att växthuseffekten (vet inte än så länge om du erkänner dess existens) ska upphöra? Allra troligast, och resultaten kan man ju tycka har uteblivit på den punkten. Däremot vet vi ju inte hur saker och ting sett ut utan greenpeace. Vill de ha många medlemmar? Ja, bortsett från de pengar från vilka de kan genomföra aktioner och dyl, så innebär det ju också ett ökat engagemang (jag har försökt redogöra för varför detta är bra). Lyckat på den punkten skulle jag säga, organisationen har många medlemmar. Vill de synas och uppmärksamma miljöproblem? Definitivt, och de får nog anses vara extremt lyckade på den punkten. Alla känner till varumärket och man förknippar det snabbt med aktioner av typen "åka gummibåt bredvid supertanker och få oljefat kastade på sig". Vad leder då detta till? Svår fråga då resultaten kanke inte går att mäta på något bra sätt. Men i alla fall att frågor återaktualiseras och kommer upp på dagordningen igen och man kan ju även tänka sig en ökad tillströmning av medlemmar osv. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Var inte oroliga för snön
Tillbaka
Topp