Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Var sätter vi duken?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FF" data-source="post: 579509" data-attributes="member: 40931"><p>Jag tror det är få som känner sig helt kvalificerade att svara dig på vilken skida du ska tura på. Som sagt känns det ju som att du med den quivern kör en del skidor och ändå vet vad du själv gillar bäst.</p><p></p><p>Men det finns ju lite saker att tänka på när du gör ditt beslut. Som jag ser det kan följande vara värt att överväga lite extra, efter att ha läst det du skrivit:</p><p></p><p>Är detta ditt enda par turskidor? Kommer du tura i varierande förhållanden, mest puder, mest brant slask, eller vad? Rent realistiskt, vad letar du efter (att åka nedför) när du är ute och turar? Välj skida efter vad du tycker funkar bäst till ditt ändamål.</p><p></p><p>Värt att väga in är också såklart uppvägen. Går du mest/bara dagsturer och mestadels uppför (inte så mkt flera timmar långa anmarcher), som jag tror pga du kör dukes, är det rätt så skit samma med vikten. Antar du kör alpinpjäxor också? Din utrustning väger redan så mycket så det blir lixom inte alltför stor skillnad med ett halvkilo hit eller dit.</p><p></p><p>Välj då skida enligt vad du gillar att åka nedför som sagt.</p><p></p><p>Däremot om du går mycket uppför brant skog till exempel är nått att verkligen tänka på. Flack konstant lutning så spelar inte skidlängden någon större roll. Men när du ska göra många lappkast i tight, brant terräng blir det helt jävla olidligt med för långa skidor. Själv turar jag på 186 skidor och är 183. Och då tycker jag dom är precis så långa att jag klarar av att vända dom smidigt när det är trångt och brant och jag har rätt hyfsad vändningsteknik. Med smidigt menar jag att komma runt snabbt utan att använda för mycket extra energi och behöva stanna.</p><p></p><p>Men jag hade gärna också haft ett par puderturskidor på 195cm också...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FF, post: 579509, member: 40931"] Jag tror det är få som känner sig helt kvalificerade att svara dig på vilken skida du ska tura på. Som sagt känns det ju som att du med den quivern kör en del skidor och ändå vet vad du själv gillar bäst. Men det finns ju lite saker att tänka på när du gör ditt beslut. Som jag ser det kan följande vara värt att överväga lite extra, efter att ha läst det du skrivit: Är detta ditt enda par turskidor? Kommer du tura i varierande förhållanden, mest puder, mest brant slask, eller vad? Rent realistiskt, vad letar du efter (att åka nedför) när du är ute och turar? Välj skida efter vad du tycker funkar bäst till ditt ändamål. Värt att väga in är också såklart uppvägen. Går du mest/bara dagsturer och mestadels uppför (inte så mkt flera timmar långa anmarcher), som jag tror pga du kör dukes, är det rätt så skit samma med vikten. Antar du kör alpinpjäxor också? Din utrustning väger redan så mycket så det blir lixom inte alltför stor skillnad med ett halvkilo hit eller dit. Välj då skida enligt vad du gillar att åka nedför som sagt. Däremot om du går mycket uppför brant skog till exempel är nått att verkligen tänka på. Flack konstant lutning så spelar inte skidlängden någon större roll. Men när du ska göra många lappkast i tight, brant terräng blir det helt jävla olidligt med för långa skidor. Själv turar jag på 186 skidor och är 183. Och då tycker jag dom är precis så långa att jag klarar av att vända dom smidigt när det är trångt och brant och jag har rätt hyfsad vändningsteknik. Med smidigt menar jag att komma runt snabbt utan att använda för mycket extra energi och behöva stanna. Men jag hade gärna också haft ett par puderturskidor på 195cm också... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Var sätter vi duken?
Tillbaka
Topp