Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Var skall jag fästa blicken för att få en bra åkposition?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 998762" data-attributes="member: 12483"><p>Hej allan_sladd!</p><p></p><p>Med all respekt anser jag att du du har en tendens att överteoretisera saker och ting i dina inlägg. Du jämför visserligen med enduro, sannolikt en mycket gångbar analogi. Samma hastigheter (...ungefär), samma problematik (...skogsåkning) samma kryssande mellan hinder. </p><p></p><p>Helt rätt, och nyckelordet är FRAMFÖRHÅLLNING (...vilket du redan själv noterat). I dålig eller i stort sett obefintlig sikt pendlar blicken mellan de få referenser man har tillhands, träd, pistmarkeringar, liftstolpar, nära, långt bort, osv. Vid god sikt, tja, tittar man på det man ser ca 20 m framför åklinjen, MEN det varierar ju hela tiden.</p><p></p><p>Vid portåkning är det annorlunda då man i förväg memorerar portarnas positioner och kombinationer. När du sen åker i banan bekräftar du det du tidigare memorerat (...ett inövat beteende), du kikar typ 2-3 portar framåt beroende på banprofil och så, det faller sig helt naturligt.</p><p></p><p>MEN... Jag har jättesvårt att koppla grundposition till var jag fäster blicken.</p><p>Vad menar du?</p><p></p><p>Ok, du skrev det här igår kväll 22:17, jag skiver detta kl 22:10 under visst inflytande av en alldeles utmärkt Highland Park (18 yrs) single malt whiskey. Vad hade du tagit?:D</p><p></p><p>Undrar,</p><p>Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 998762, member: 12483"] Hej allan_sladd! Med all respekt anser jag att du du har en tendens att överteoretisera saker och ting i dina inlägg. Du jämför visserligen med enduro, sannolikt en mycket gångbar analogi. Samma hastigheter (...ungefär), samma problematik (...skogsåkning) samma kryssande mellan hinder. Helt rätt, och nyckelordet är FRAMFÖRHÅLLNING (...vilket du redan själv noterat). I dålig eller i stort sett obefintlig sikt pendlar blicken mellan de få referenser man har tillhands, träd, pistmarkeringar, liftstolpar, nära, långt bort, osv. Vid god sikt, tja, tittar man på det man ser ca 20 m framför åklinjen, MEN det varierar ju hela tiden. Vid portåkning är det annorlunda då man i förväg memorerar portarnas positioner och kombinationer. När du sen åker i banan bekräftar du det du tidigare memorerat (...ett inövat beteende), du kikar typ 2-3 portar framåt beroende på banprofil och så, det faller sig helt naturligt. MEN... Jag har jättesvårt att koppla grundposition till var jag fäster blicken. Vad menar du? Ok, du skrev det här igår kväll 22:17, jag skiver detta kl 22:10 under visst inflytande av en alldeles utmärkt Highland Park (18 yrs) single malt whiskey. Vad hade du tagit?:D Undrar, Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Var skall jag fästa blicken för att få en bra åkposition?
Tillbaka
Topp