Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Var skall jag fästa blicken för att få en bra åkposition?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="allan_sladd" data-source="post: 998781" data-attributes="member: 138834"><p>Ace_DG,</p><p></p><p>Det var ett Sicilianskt IGT-vin. Jag hade föredragit ett Ripasso från norra Italien istället. Javisst är jag analytiskt lagd, kanske till och med MYCKET analytiskt lagd. Jag var t.ex. på väg in i en tråd med påståenden och vrid- och böjstyvhet, men jag hejdade mig. Jag konstruerar ju inte skidor! När jag skapade den här tråden, så var jag proppfull med intryck från Österrikiska backar fyllda med skidskolor.</p><p></p><p>Och inte vet jag vad jag menar med grundposition, det kanske är någon sorts skrivklåda, men jag skall försöka ge exempel hur jag tror att blicken styr: Tittar jag ner i fallinjen får jag motvridning. Tittar jag in i svängen, så får jag medvridning. Tittar jag på brättarna så får jag raka ben och fällknivshållning på överkroppen. Tittar jag långt bort bland pucklarna, så inser jag att jag måste "sluka" åtminstone någon av pucklarna. Då samlar jag ihop fötter och skidor och mjuknar i benen.</p><p></p><p>Apropå framförhållning och enduro: Det gäller att INTE fokusera på hinder utan att hitta DET BÄSTA SPÅRET, precis som bland pucklar och fjällbjörkar. Alltså, FRAMFÖRHÅLLNINGEN skall byggas upp av möjligheter.</p><p></p><p>Jaja, det finns tydligen inte så mycket mer att ventilera, så jag avslutar tråden.</p><p>Ace_DG, tack för responsen!</p><p></p><p>Skrivet efter att ha intagit Spätzele, bacon och mjölk.</p><p>/Allan</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="allan_sladd, post: 998781, member: 138834"] Ace_DG, Det var ett Sicilianskt IGT-vin. Jag hade föredragit ett Ripasso från norra Italien istället. Javisst är jag analytiskt lagd, kanske till och med MYCKET analytiskt lagd. Jag var t.ex. på väg in i en tråd med påståenden och vrid- och böjstyvhet, men jag hejdade mig. Jag konstruerar ju inte skidor! När jag skapade den här tråden, så var jag proppfull med intryck från Österrikiska backar fyllda med skidskolor. Och inte vet jag vad jag menar med grundposition, det kanske är någon sorts skrivklåda, men jag skall försöka ge exempel hur jag tror att blicken styr: Tittar jag ner i fallinjen får jag motvridning. Tittar jag in i svängen, så får jag medvridning. Tittar jag på brättarna så får jag raka ben och fällknivshållning på överkroppen. Tittar jag långt bort bland pucklarna, så inser jag att jag måste "sluka" åtminstone någon av pucklarna. Då samlar jag ihop fötter och skidor och mjuknar i benen. Apropå framförhållning och enduro: Det gäller att INTE fokusera på hinder utan att hitta DET BÄSTA SPÅRET, precis som bland pucklar och fjällbjörkar. Alltså, FRAMFÖRHÅLLNINGEN skall byggas upp av möjligheter. Jaja, det finns tydligen inte så mycket mer att ventilera, så jag avslutar tråden. Ace_DG, tack för responsen! Skrivet efter att ha intagit Spätzele, bacon och mjölk. /Allan [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Var skall jag fästa blicken för att få en bra åkposition?
Tillbaka
Topp