Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varför är alla freerideskidor för korta?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Gahnis" data-source="post: 444074" data-attributes="member: 46117"><p>Man ska heller inte glömma bort att hela "kort-skid-grejen" är mode just nu!</p><p>Det handlar inte om enbart åkstil eller egenskaper i detta fall, naturligtvis spelar det in, men precis som alla ovan ar beskrivit, och som jag själv även kan skriva under på så är det ju så att ett par längre lagg ger mer yta och mer stabilitet... (åtminstone enligt mig..)</p><p></p><p>Hela "kort-skid" eran började i samband med att man uppfann den s.k "timglasskidan". Idag kallas den carvingskida eller helt enkelt bara skida. Skärningen fick en helt ny design, och så även mått/längd. I mitt lilla sinne åkte liksom alla skidor med på idéen, utan att man för den sakens skull tänkte på vad de olika laggen skulle användas till. offpist/pist/racing/freeride... you name it. Alla skidor fick en förkortad ny variant som skulle ge mer åkglädje, men kanske framförallt en "enklare" åkglädje. Och det är väl kanske här som orsak och problem finns. Gemene man har det absolut enklare och kanske roligare på en kortare skida. Alltså satsar tillverkare på det...</p><p></p><p>Själv tycker jag att de gamla härliga 205:orna är rätt goa´fortfarande. Om dock inte så smidiga.</p><p>Men jag gillar även mina kvicka 165:or i pisten.</p><p></p><p>Hm.. Man kanske inte riktigt blev så klok ändå av detta inlägg..</p><p></p><p>Nåväl.. Juli..snart vinter..</p><p></p><p>/G</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Gahnis, post: 444074, member: 46117"] Man ska heller inte glömma bort att hela "kort-skid-grejen" är mode just nu! Det handlar inte om enbart åkstil eller egenskaper i detta fall, naturligtvis spelar det in, men precis som alla ovan ar beskrivit, och som jag själv även kan skriva under på så är det ju så att ett par längre lagg ger mer yta och mer stabilitet... (åtminstone enligt mig..) Hela "kort-skid" eran började i samband med att man uppfann den s.k "timglasskidan". Idag kallas den carvingskida eller helt enkelt bara skida. Skärningen fick en helt ny design, och så även mått/längd. I mitt lilla sinne åkte liksom alla skidor med på idéen, utan att man för den sakens skull tänkte på vad de olika laggen skulle användas till. offpist/pist/racing/freeride... you name it. Alla skidor fick en förkortad ny variant som skulle ge mer åkglädje, men kanske framförallt en "enklare" åkglädje. Och det är väl kanske här som orsak och problem finns. Gemene man har det absolut enklare och kanske roligare på en kortare skida. Alltså satsar tillverkare på det... Själv tycker jag att de gamla härliga 205:orna är rätt goa´fortfarande. Om dock inte så smidiga. Men jag gillar även mina kvicka 165:or i pisten. Hm.. Man kanske inte riktigt blev så klok ändå av detta inlägg.. Nåväl.. Juli..snart vinter.. /G [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varför är alla freerideskidor för korta?
Tillbaka
Topp