Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varför är alla freerideskidor för korta?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="dannedieharder" data-source="post: 482768" data-attributes="member: 14886"><p>Ok känner att jag måste blanda mig i denna diskussion nu även om många kloka saker skrivits redan.</p><p>Längre skidor är nästan alltid bättre så länge man har skidteknik/kraft nog att kontrollera dem, du får bättre flyt (mer areal och längre framskida) och stabilitet (säger sig självt). Dvs gillar du fart och öppna ytor, köp långt. </p><p>Åker du däremot enbart skog och då kanske inte alltid i sjukt djupt puder kan du gå ner lite i längd, och då menar jag lite, aldrig under 180 såvida du inte åker mjukt/försiktigt eller är kort/lätt.</p><p>Jibbing är en helt annan sak men min åsikt är att är du fullvuxen kör egen längd för parkskidor, lite längre för BC jibb.</p><p></p><p>Snowboardåkning och skidåkning går inte att jämföra. Två så sanslöst olika sätt att åka, kika på NM så förstår ni. Jag klankar inte ner på brädåkare, det är bara olika.</p><p></p><p>Såg ngt inlägg om surfare/surfbrädor, visst när det gäller små till medium vågor kör folk korta brädor men kika på lite bigwave film så ser du helt andra storlekar på brädor. Storberg måste ju jämföras med storvåg, eller?</p><p></p><p>Sen måsta jag avlsuta med att smaken är som baken och alla gör som dom vill.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="dannedieharder, post: 482768, member: 14886"] Ok känner att jag måste blanda mig i denna diskussion nu även om många kloka saker skrivits redan. Längre skidor är nästan alltid bättre så länge man har skidteknik/kraft nog att kontrollera dem, du får bättre flyt (mer areal och längre framskida) och stabilitet (säger sig självt). Dvs gillar du fart och öppna ytor, köp långt. Åker du däremot enbart skog och då kanske inte alltid i sjukt djupt puder kan du gå ner lite i längd, och då menar jag lite, aldrig under 180 såvida du inte åker mjukt/försiktigt eller är kort/lätt. Jibbing är en helt annan sak men min åsikt är att är du fullvuxen kör egen längd för parkskidor, lite längre för BC jibb. Snowboardåkning och skidåkning går inte att jämföra. Två så sanslöst olika sätt att åka, kika på NM så förstår ni. Jag klankar inte ner på brädåkare, det är bara olika. Såg ngt inlägg om surfare/surfbrädor, visst när det gäller små till medium vågor kör folk korta brädor men kika på lite bigwave film så ser du helt andra storlekar på brädor. Storberg måste ju jämföras med storvåg, eller? Sen måsta jag avlsuta med att smaken är som baken och alla gör som dom vill. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varför är alla freerideskidor för korta?
Tillbaka
Topp