Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varför är alla freerideskidor för korta?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="robRhino" data-source="post: 509840" data-attributes="member: 14657"><p>Måste tyvärr ge mig in lite i disskutionen,......</p><p>Har svårt att se att så många efterfågar så "långa" styva skidor då många av dessa faktiskt funkar riktigt kasst i pudret....men javisst dessa kan vara ok att dra på med i uppkört men men kan man inte bränna på med ett par "lite" mjukare lagg o "kortare" då vete fan om man kan bränna på alls!!</p><p>Sen måste jag ändå säga att en rocker skida som sägs ha en lika kort åkyta som ett par "snowblades" är ju igentligen helt fel, skidan sätter sig ju mer naturligt i snön och gör att du än mer kan stå i "rätt" position vilkert leder till bättre bärighet.....en styv skida åks med mera bakåtvikt(tyvärr). Dessutom är det ju bara när du bränner raktfram(11;a) som dom uppför sig nervöst, annars gör ju rockern så att du lättare kommer in i sväng och skidan böjs= kontakt längds "hela" skidans kant. Att sedan ta upp t ex EP pro är ju kanske inte helt rätt då den alldrig har varit avsedd för att just bränna på. Fukar enligt mig(högst personligt) inte alls vid någon som helst hård åkning(inte ens tokpuder), då dessa är sjukt mjuka.</p><p>Nu till bredd kontra längd:</p><p>Rent teoretiskt om man tar en skida på 185cm som är 1cm bredare än sin "kompis" så måste denna "kompis" vara 18,5cm längre för att ha samma area!!</p><p>Nu är inte arean allt då det som vissa föregående talare nämts tex flex vridstyvhet mm</p><p></p><p>Min personliga åsikt är dock att en rocker skida som är lite styvare(men inget jävla dött järnspett) är sjukt grym i puder men även går att bränna fett med i uppkörd terräng.</p><p>Sedan beror väl allt på hur många lagg man ska ha/har då det alltid går att byta lite beroende på underlag.</p><p></p><p>Åker själv bl a på ett par Hendryx Rhino Chaser 188cm med rocker och om det är någon som tycker att dessa inte kan åkas på vid uppkörda förhållanden(eller vilka som helst) så är dessa mycket välkommna att höra av sig till mig så får vi mötas upp och "bränna" lite tillsammans!! :D </p><p></p><p>Mvh Robban</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="robRhino, post: 509840, member: 14657"] Måste tyvärr ge mig in lite i disskutionen,...... Har svårt att se att så många efterfågar så "långa" styva skidor då många av dessa faktiskt funkar riktigt kasst i pudret....men javisst dessa kan vara ok att dra på med i uppkört men men kan man inte bränna på med ett par "lite" mjukare lagg o "kortare" då vete fan om man kan bränna på alls!! Sen måste jag ändå säga att en rocker skida som sägs ha en lika kort åkyta som ett par "snowblades" är ju igentligen helt fel, skidan sätter sig ju mer naturligt i snön och gör att du än mer kan stå i "rätt" position vilkert leder till bättre bärighet.....en styv skida åks med mera bakåtvikt(tyvärr). Dessutom är det ju bara när du bränner raktfram(11;a) som dom uppför sig nervöst, annars gör ju rockern så att du lättare kommer in i sväng och skidan böjs= kontakt längds "hela" skidans kant. Att sedan ta upp t ex EP pro är ju kanske inte helt rätt då den alldrig har varit avsedd för att just bränna på. Fukar enligt mig(högst personligt) inte alls vid någon som helst hård åkning(inte ens tokpuder), då dessa är sjukt mjuka. Nu till bredd kontra längd: Rent teoretiskt om man tar en skida på 185cm som är 1cm bredare än sin "kompis" så måste denna "kompis" vara 18,5cm längre för att ha samma area!! Nu är inte arean allt då det som vissa föregående talare nämts tex flex vridstyvhet mm Min personliga åsikt är dock att en rocker skida som är lite styvare(men inget jävla dött järnspett) är sjukt grym i puder men även går att bränna fett med i uppkörd terräng. Sedan beror väl allt på hur många lagg man ska ha/har då det alltid går att byta lite beroende på underlag. Åker själv bl a på ett par Hendryx Rhino Chaser 188cm med rocker och om det är någon som tycker att dessa inte kan åkas på vid uppkörda förhållanden(eller vilka som helst) så är dessa mycket välkommna att höra av sig till mig så får vi mötas upp och "bränna" lite tillsammans!! :D Mvh Robban [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varför är alla freerideskidor för korta?
Tillbaka
Topp