Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varför är rocker dålig i pist/hårt underlag?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="rabbit" data-source="post: 593770" data-attributes="member: 34110"><p>Jag antar att du menar dig ha träffat en öm punkt hos mig men jag förstår inte hur du menar?</p><p>Förklara dig gärna.</p><p></p><p>Att Henrik påstår, både det ena och det andra, framgår av hans eget inlägg. Men det är gulligt av dig att upprepa det.</p><p></p><p>Återigen, "sakfrågan" är inte "huruvida det fungerar" utan "varför det är dåligt", om du inte vill skapa en egen tråd.</p><p></p><p>Personligen har jag aldrig åkt en rockerskida som kommer i närheten av prestandan av en racestock-gs skida i pist. Det innebär inte att dom inte "fungerar" att ta sig ner med.</p><p></p><p>Jag har åkt en hel del olika modeller/märken samt ett flertal Hendryx modeller och jag har provat både duck och vanligt, telis och alpint etc.</p><p></p><p>En racestock gs, eller sl, är ändå definitionen av pist-prestanda som jag utgår ifrån.</p><p></p><p>Min personliga teori är att spannet behövs när man skall "sätta" brättet i ingången av svängen. Även om man "kastar sig framåt, inåt", som Mattias Hargin säger i senaste Audi reklamen, så, tror jag, behöver man hjälp av spannet för att få rejält tryck framme vid brättet.</p><p></p><p>Hur man skall åstadkomma samma prestanda med rocker har jag svårt att tänka mig. Kanske någon variant av "Anton Gliders", men jag har, personligen, alltid varit misstänksam till "lösningar" där man monterar ännu en kontraption mellan skidåkare och skidor.</p><p></p><p>En av anledningarna till att jag tycker det är synd att Henrik/Hendryx inte delar med sig av grunderna till sina åsikter är ju för att jag är intresserad av ämnet samt att Henrik/Hendryx gör välbyggda skidor.</p><p></p><p>Själv då?, Mountain_Man, har du någon åsikt/insikt eller är du bara här för att försvara Henrik/Hendryx åsikter utan att veta varför?</p><p></p><p>/r</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="rabbit, post: 593770, member: 34110"] Jag antar att du menar dig ha träffat en öm punkt hos mig men jag förstår inte hur du menar? Förklara dig gärna. Att Henrik påstår, både det ena och det andra, framgår av hans eget inlägg. Men det är gulligt av dig att upprepa det. Återigen, "sakfrågan" är inte "huruvida det fungerar" utan "varför det är dåligt", om du inte vill skapa en egen tråd. Personligen har jag aldrig åkt en rockerskida som kommer i närheten av prestandan av en racestock-gs skida i pist. Det innebär inte att dom inte "fungerar" att ta sig ner med. Jag har åkt en hel del olika modeller/märken samt ett flertal Hendryx modeller och jag har provat både duck och vanligt, telis och alpint etc. En racestock gs, eller sl, är ändå definitionen av pist-prestanda som jag utgår ifrån. Min personliga teori är att spannet behövs när man skall "sätta" brättet i ingången av svängen. Även om man "kastar sig framåt, inåt", som Mattias Hargin säger i senaste Audi reklamen, så, tror jag, behöver man hjälp av spannet för att få rejält tryck framme vid brättet. Hur man skall åstadkomma samma prestanda med rocker har jag svårt att tänka mig. Kanske någon variant av "Anton Gliders", men jag har, personligen, alltid varit misstänksam till "lösningar" där man monterar ännu en kontraption mellan skidåkare och skidor. En av anledningarna till att jag tycker det är synd att Henrik/Hendryx inte delar med sig av grunderna till sina åsikter är ju för att jag är intresserad av ämnet samt att Henrik/Hendryx gör välbyggda skidor. Själv då?, Mountain_Man, har du någon åsikt/insikt eller är du bara här för att försvara Henrik/Hendryx åsikter utan att veta varför? /r [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varför är rocker dålig i pist/hårt underlag?
Tillbaka
Topp