Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varför är rocker dålig i pist/hårt underlag?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="K.Ström" data-source="post: 596313" data-attributes="member: 45541"><p>Va länge sen jag la mig i en debatt på freerida nu men tror jag lär försöka "kriga" lite här igen...</p><p></p><p>Att bygga skidor med normalt spann känns i min mening som något totalt onödigt. Att man ska behöva trycka igenom spannet först innan skidan börjar svänga, och sedan ha spannet att jobba emot sig genom hela svängen känns inget annat än urbota dumt.</p><p>Att man måste ha ett normalt spann för att kunna få tryck på hela skidan är inte sant. Med dagens material kan man bygga en skida som är så pass styv att spannet borde vara ett minne blott.</p><p>Enda anledningen som jag kan se till att man skulle bygga en skida med normalt spann är för att man ska tjäna pengar idag. Man vill alltså producera så många skidor som möjligt på kort tid och då använder man i sin tur ett snabbtorkande lim vilket ger spänningar i skidan. Skulle man då inte pressat skidan så den fick ett inbyggt normalt spann så skulle den faktiskt kunna bula ut åt andra hållet vilket inte blir helt lyckat...</p><p>Nog om det.</p><p></p><p>Angående rocker och pist så har jag testat några sådana skidor i höst. Kan snabbt konstatera att fördomarna om att skidorna skulle bli så jävla sladdriga just är mer fördomar än sanning. Däremot känns skidan kortare och smidigare att ha på foten så det är inga problem att gå upp en längd mot normalt. Det enda negativa som jag kände var att det vart en liten fördröjning i skidan innan rockern kom i snön när man kantade. Men sen vart skidan väldigt lättsvängd och harmonisk.</p><p>Jag är helt övertygad om att rocker kommer att slå igenom i skidbranchen. Pricis som carvingskidorna gjorde. Men det kommer nog krävas ett helt nytt tänk med allt från boot placering till åkteknink.</p><p></p><p></p><p>Angående race skidor och spann så var jag helt övertygad om att alla tävlingskidor idag hade noll spann!? Är det någon här på forumet som håller på med sporten som kan bekräfta eller dementera detta? </p><p></p><p>Lite subjektiva funderingar från mig:P</p><p>//Kalle</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="K.Ström, post: 596313, member: 45541"] Va länge sen jag la mig i en debatt på freerida nu men tror jag lär försöka "kriga" lite här igen... Att bygga skidor med normalt spann känns i min mening som något totalt onödigt. Att man ska behöva trycka igenom spannet först innan skidan börjar svänga, och sedan ha spannet att jobba emot sig genom hela svängen känns inget annat än urbota dumt. Att man måste ha ett normalt spann för att kunna få tryck på hela skidan är inte sant. Med dagens material kan man bygga en skida som är så pass styv att spannet borde vara ett minne blott. Enda anledningen som jag kan se till att man skulle bygga en skida med normalt spann är för att man ska tjäna pengar idag. Man vill alltså producera så många skidor som möjligt på kort tid och då använder man i sin tur ett snabbtorkande lim vilket ger spänningar i skidan. Skulle man då inte pressat skidan så den fick ett inbyggt normalt spann så skulle den faktiskt kunna bula ut åt andra hållet vilket inte blir helt lyckat... Nog om det. Angående rocker och pist så har jag testat några sådana skidor i höst. Kan snabbt konstatera att fördomarna om att skidorna skulle bli så jävla sladdriga just är mer fördomar än sanning. Däremot känns skidan kortare och smidigare att ha på foten så det är inga problem att gå upp en längd mot normalt. Det enda negativa som jag kände var att det vart en liten fördröjning i skidan innan rockern kom i snön när man kantade. Men sen vart skidan väldigt lättsvängd och harmonisk. Jag är helt övertygad om att rocker kommer att slå igenom i skidbranchen. Pricis som carvingskidorna gjorde. Men det kommer nog krävas ett helt nytt tänk med allt från boot placering till åkteknink. Angående race skidor och spann så var jag helt övertygad om att alla tävlingskidor idag hade noll spann!? Är det någon här på forumet som håller på med sporten som kan bekräfta eller dementera detta? Lite subjektiva funderingar från mig:P //Kalle [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varför är rocker dålig i pist/hårt underlag?
Tillbaka
Topp