Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1263823" data-attributes="member: 175247"><p>När det gäller köp av begagnad elbil bör man kolla hur mycket batteriet har degenererat (vet inte hur man kollar det, men antar att det går att göra).</p><p>Batteriet håller bra i många år <strong><em>om </em></strong>det sköts rätt. Det är mycket att tänka på jmf med fossilbil.</p><p>T ex:</p><p>- Snabbladda aldrig med DC till mer än 80%</p><p>- Ladda hemma (med lågeffekt AC) endast till 100% när det verkligen behövs för en långkörning, och kör då iväg direkt efter laddningen. Låt inte bilen stå med fulladdat batteri.</p><p>- Låt inte bilen stå ute kallt på vintern med halvtomt batteri (under 20-30%).</p><p>Köper man den ny så kan man ju sköta den rätt från början. Det hjälper att vara lite tekniskt intresserad och ha koll på detaljer.</p><p></p><p>Edit:</p><p>Jag skulle inte privat <strong><em>köpa </em></strong>en ny elbil. Det finns förmånliga privatleasing erbjudanden (bättre än för företag). Verkar märkligt men jag tror att det beror på att tillverkarna vill ha ut så många bilar som möjligt, och då även till de personer som annars inte har möjlighet att lägga upp 500.000+ för en ny bil.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1263823, member: 175247"] När det gäller köp av begagnad elbil bör man kolla hur mycket batteriet har degenererat (vet inte hur man kollar det, men antar att det går att göra). Batteriet håller bra i många år [B][I]om [/I][/B]det sköts rätt. Det är mycket att tänka på jmf med fossilbil. T ex: - Snabbladda aldrig med DC till mer än 80% - Ladda hemma (med lågeffekt AC) endast till 100% när det verkligen behövs för en långkörning, och kör då iväg direkt efter laddningen. Låt inte bilen stå med fulladdat batteri. - Låt inte bilen stå ute kallt på vintern med halvtomt batteri (under 20-30%). Köper man den ny så kan man ju sköta den rätt från början. Det hjälper att vara lite tekniskt intresserad och ha koll på detaljer. Edit: Jag skulle inte privat [B][I]köpa [/I][/B]en ny elbil. Det finns förmånliga privatleasing erbjudanden (bättre än för företag). Verkar märkligt men jag tror att det beror på att tillverkarna vill ha ut så många bilar som möjligt, och då även till de personer som annars inte har möjlighet att lägga upp 500.000+ för en ny bil. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp