Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Hawk100" data-source="post: 1264660" data-attributes="member: 15720"><p>Du har absolut helt rätt när det gäller inget innehåll! Jag kan nästan ingenting (eller i alla fall väldigt lite!) om hur vårt energisystem är uppbyggt och fungerar, därav mina frågor och mina <u>gissningar</u>. </p><p></p><p>Jag vet dock att jag <strong>inte</strong> är den som kommer kunna komma fram med lösningarna på energiutmaningarna i Sverige. Men jag tror och hoppas att det är en massa riktigt vassa människor som jobbar för att lösa utmaningarna. Att det finns olika vägar om hur man bäst löser problemen och att de kan diskuteras och jämkas <strong>tror</strong> jag är bästa vägen mot en lösning. Att många personer, varav en del i mina ögon inte verkar vara så välutbildade och sakkunniga inom området, däremot kommer med tvärsäkra uttalanden i diverse olika forum om hur det är, vad problemen beror på och vad den ”rätta” lösning är tycker jag kan bli problematiskt, speciellt när det enkelriktar diskussionerna och gör att vissa av lösningarna nästan blir onämnbara…..</p><p></p><p>Även jag gillar låten och tror att sol vind och vatten kommer vara fortsatt viktig för vårt energisystem framgent. Men att det inte räcker verkar vara uppenbart och vad lösningen blir ska bli spännande att se. Vem vet, kanske är det faktiskt kärnkraften, som så många skriker efter just nu, även jag har svårt att tro det! Men generation 4 av kärnkraften kanske kommer mycket fortare än vad jag kunnat ana….</p><p>Och som det står i rubriken du länkar till ovan verkar även politikerna svänga i frågan på bred front. Jag förstår dock inte hur kärnkraft ska kunna lösa akuta problemen med tanke på byggtider och tillståndsprocesser. Eller är det kanske så att stängda reaktorer går att återöppna?</p><p></p><p>När det gäller elpriser, lågkonjunkturer och påverkan på sysselsättning och tillväxt så har jag generellt svårt för bidrag som betalas ut till de som verkligen inte behöver det. Det torde ju innebära att pengar som borde använts till annat försvinner, eller att statens skuldsättning ökar, vilket båda känns olyckligt. Bidrag ska gå till de som verkligen behöver det, inte för att de som redan har det ok ska kunna köpa nya soffor tycker jag personligen. Har vi marknadsekonomi bör väl den gälla både när det går som tåget liksom när det blir tuffare tider, eller? Alternativet skulle iofs kunna vara att staten beskattar oss och företagen hårdare i goda tider för att ha en större buffert att ta av när det blir kärvare och bidrag ska strösslas ut till alla oavsett behov. Men det scenariot skulle jag inte uppskatta.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Hawk100, post: 1264660, member: 15720"] Du har absolut helt rätt när det gäller inget innehåll! Jag kan nästan ingenting (eller i alla fall väldigt lite!) om hur vårt energisystem är uppbyggt och fungerar, därav mina frågor och mina [U]gissningar[/U]. Jag vet dock att jag [B]inte[/B] är den som kommer kunna komma fram med lösningarna på energiutmaningarna i Sverige. Men jag tror och hoppas att det är en massa riktigt vassa människor som jobbar för att lösa utmaningarna. Att det finns olika vägar om hur man bäst löser problemen och att de kan diskuteras och jämkas [B]tror[/B] jag är bästa vägen mot en lösning. Att många personer, varav en del i mina ögon inte verkar vara så välutbildade och sakkunniga inom området, däremot kommer med tvärsäkra uttalanden i diverse olika forum om hur det är, vad problemen beror på och vad den ”rätta” lösning är tycker jag kan bli problematiskt, speciellt när det enkelriktar diskussionerna och gör att vissa av lösningarna nästan blir onämnbara….. Även jag gillar låten och tror att sol vind och vatten kommer vara fortsatt viktig för vårt energisystem framgent. Men att det inte räcker verkar vara uppenbart och vad lösningen blir ska bli spännande att se. Vem vet, kanske är det faktiskt kärnkraften, som så många skriker efter just nu, även jag har svårt att tro det! Men generation 4 av kärnkraften kanske kommer mycket fortare än vad jag kunnat ana…. Och som det står i rubriken du länkar till ovan verkar även politikerna svänga i frågan på bred front. Jag förstår dock inte hur kärnkraft ska kunna lösa akuta problemen med tanke på byggtider och tillståndsprocesser. Eller är det kanske så att stängda reaktorer går att återöppna? När det gäller elpriser, lågkonjunkturer och påverkan på sysselsättning och tillväxt så har jag generellt svårt för bidrag som betalas ut till de som verkligen inte behöver det. Det torde ju innebära att pengar som borde använts till annat försvinner, eller att statens skuldsättning ökar, vilket båda känns olyckligt. Bidrag ska gå till de som verkligen behöver det, inte för att de som redan har det ok ska kunna köpa nya soffor tycker jag personligen. Har vi marknadsekonomi bör väl den gälla både när det går som tåget liksom när det blir tuffare tider, eller? Alternativet skulle iofs kunna vara att staten beskattar oss och företagen hårdare i goda tider för att ha en större buffert att ta av när det blir kärvare och bidrag ska strösslas ut till alla oavsett behov. Men det scenariot skulle jag inte uppskatta. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp