Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1264726" data-attributes="member: 175247"><p>Problemet med vindkraft är att det inte är planerbar ”basenergi”, som kärnkraft, vattenkraft, kolkraft etc.</p><p>Blåser det inte (vilket det ofta inte gör kalla vinterdagar) så blir det ingen ström i tråden oavsett hur mycket man än har byggt ut. Därför måste vindkraft byggas ”dubbelt” med back-up att starta upp när det behövs, annars kan det bli tillfälliga nedstängningar av nätet. Det är ju sådant som annars hör u-länder till.</p><p>En för stor andel icke planerbar energiproduktion som sol och vind, ger ett instabilt energisystem med oberäkneliga prissvängningar.</p><p></p><p>Tyskland som Europas största land/ekonomi har avvecklat nästan all kärnkraft och byggt ut massivt med vindkraft (jag reser ofta runt därnere, och det finns nästan ingen plats längre varifrån man inte ser en mängd vindmöllor runtomkring).</p><p>När nu Putingasen sinar så havererar deras energisystem eftersom de då inte har någon planerbar energi (gasen är basen för dem, det är som att vi skulle lägga ner vattenkraften ungefär). Och Europa är ju numera sammanlänkat i ledningsnätet, och stora Tyskland drar ner oss andra i sin ”sump”.</p><p>Jag är kritisk till hur våra politiker har skött det hos oss, men det är ingenting mot vad jag tycker om Tyskland.</p><p></p><p>Så hur ska vi få ner elpriserna på kort sikt i södra Sverige för att undvika företagskonkurser och ruinerade privatpersoner?</p><p>Hugga av kablarna över Östersjön? Jag vet inte mer än att detta är systemhotande och det blir värre innan det blir bättre…</p><p></p><p>EDIT:</p><p>Ni kan vara säkra på det blir högljudda diskussioner, men Tyskland kommer att börja storelda brunkol i vinter.</p><p>Och så gick det med den miljöpolitiken….</p><p></p><p>EDIT 2:</p><p>Ni som tänker i banorna att kanske är det inte kärnkraft vi ska satsa på utan något annat. Ok då, vad ska det vara då?</p><p>Kärnkraften står fortfarande för ungefär 1/3 av elproduktionen i Sverige (OBS! Planerbar produktion).</p><p>Och ändå är vi redan illa på det.</p><p>Så vad vill ni ha för planerbar el?</p><p>- kol?</p><p>- olja?</p><p>- gas?</p><p>Nä, det kan vi ju inte!</p><p>Ska vi ta och exploatera de sista fyra orörda älvarna?</p><p>Hmm.. vill man ju inte… Och det räcker ändå bara till en del av vad kärnkraften ger.</p><p>Man inser rätt snart att det är tomt i skafferiet på alternativ.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1264726, member: 175247"] Problemet med vindkraft är att det inte är planerbar ”basenergi”, som kärnkraft, vattenkraft, kolkraft etc. Blåser det inte (vilket det ofta inte gör kalla vinterdagar) så blir det ingen ström i tråden oavsett hur mycket man än har byggt ut. Därför måste vindkraft byggas ”dubbelt” med back-up att starta upp när det behövs, annars kan det bli tillfälliga nedstängningar av nätet. Det är ju sådant som annars hör u-länder till. En för stor andel icke planerbar energiproduktion som sol och vind, ger ett instabilt energisystem med oberäkneliga prissvängningar. Tyskland som Europas största land/ekonomi har avvecklat nästan all kärnkraft och byggt ut massivt med vindkraft (jag reser ofta runt därnere, och det finns nästan ingen plats längre varifrån man inte ser en mängd vindmöllor runtomkring). När nu Putingasen sinar så havererar deras energisystem eftersom de då inte har någon planerbar energi (gasen är basen för dem, det är som att vi skulle lägga ner vattenkraften ungefär). Och Europa är ju numera sammanlänkat i ledningsnätet, och stora Tyskland drar ner oss andra i sin ”sump”. Jag är kritisk till hur våra politiker har skött det hos oss, men det är ingenting mot vad jag tycker om Tyskland. Så hur ska vi få ner elpriserna på kort sikt i södra Sverige för att undvika företagskonkurser och ruinerade privatpersoner? Hugga av kablarna över Östersjön? Jag vet inte mer än att detta är systemhotande och det blir värre innan det blir bättre… EDIT: Ni kan vara säkra på det blir högljudda diskussioner, men Tyskland kommer att börja storelda brunkol i vinter. Och så gick det med den miljöpolitiken…. EDIT 2: Ni som tänker i banorna att kanske är det inte kärnkraft vi ska satsa på utan något annat. Ok då, vad ska det vara då? Kärnkraften står fortfarande för ungefär 1/3 av elproduktionen i Sverige (OBS! Planerbar produktion). Och ändå är vi redan illa på det. Så vad vill ni ha för planerbar el? - kol? - olja? - gas? Nä, det kan vi ju inte! Ska vi ta och exploatera de sista fyra orörda älvarna? Hmm.. vill man ju inte… Och det räcker ändå bara till en del av vad kärnkraften ger. Man inser rätt snart att det är tomt i skafferiet på alternativ. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp