Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="erik_lagg" data-source="post: 1264809" data-attributes="member: 88096"><p>[reviderat]</p><p>Så då kan man fråga sig: vem är den värste miljöboven - Jon eller Elon?</p><p>Mina beräkningar ger att Jons lunchtur gav 5360 kg koldioxid och Elons flygtur 1254 kg koldioxid.</p><p></p><p>Då räknade jag med att Jon brände 2000 liter diesel (blir antagligen betydligt mer om man räknar in sjöräddningen men kanske mindre om han hade medvind hem) och Elon 398 liter flygbränsle (för ett stort plan 38 liter för start och 40 liter per minut). Osäkert om 38 liter täcker in hela starten eller bara starten av motorn (så här kanske uträkningen är helt missvisande). Diesel ger 2,68 kg koldioxid per liter och flygbränsle 3,15 kg per liter.</p><p></p><p>Svar: Jon släppte ut ca 4 gånger mer koldioxid än Elon. Medelsvensken släpper ut 9 ton koldioxid per år totalt (enligt Naturvårdsverket) vilket Jon kan bränna på mindre än två lunchturer.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="erik_lagg, post: 1264809, member: 88096"] [reviderat] Så då kan man fråga sig: vem är den värste miljöboven - Jon eller Elon? Mina beräkningar ger att Jons lunchtur gav 5360 kg koldioxid och Elons flygtur 1254 kg koldioxid. Då räknade jag med att Jon brände 2000 liter diesel (blir antagligen betydligt mer om man räknar in sjöräddningen men kanske mindre om han hade medvind hem) och Elon 398 liter flygbränsle (för ett stort plan 38 liter för start och 40 liter per minut). Osäkert om 38 liter täcker in hela starten eller bara starten av motorn (så här kanske uträkningen är helt missvisande). Diesel ger 2,68 kg koldioxid per liter och flygbränsle 3,15 kg per liter. Svar: Jon släppte ut ca 4 gånger mer koldioxid än Elon. Medelsvensken släpper ut 9 ton koldioxid per år totalt (enligt Naturvårdsverket) vilket Jon kan bränna på mindre än två lunchturer. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp