Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="packåsna" data-source="post: 1266510" data-attributes="member: 174728"><p>Det var intressant att jämförelsen med en cancerdiagnos togs upp här för några inlägg sedan. Om något så kan man lära sig av folks vilja till förändring genom att titta på folk som lever med obesitas. Det kan sägas vara en dödsdom, och det råder i princip vetenskaplig konsensus om att det förkortar din förväntade livslängd med x antal år. Ändå är det många (kanske majoritet?) som inte tycker det är värt att göra de livsstilsförändringar som krävs för att få sin hälsa på banan igen.</p><p></p><p>Med tanke på hur låg acceptansen är för omfattande livsstilsförändringar i syfte att undvika negativa effekter av klimatförändringarna borde acceptansen för alternativa ansatser vara större hos miljöaktivister (jag räknar in mig själv där, under "miljörealist"). Det finns inget som tyder på att man kommer kunna övertala folk att genomföra de radikala förändringar som föreslås, det har mig veterligen aldrig genomförts i världshistorien. Då borde ansatser som bygger på teknikoptimism utforskas och evalueras istället för att förkastas direkt.</p><p></p><p>Jag förstår att det vore bättre för klimatet om alla gjorde radikala förandringar i sina konsumptionsvanor omedelbart, men det är fortfarande bättre än inget att förbereda oss för fortsatt växande behov av energi genom att bygga ut de energikällor som har minst klimatpåverkan (och det råder vetenskaplig konsensus om att kärnkraft är inkluderat där) samt effektivisera tillverkningsprocesser och återvinningsrutiner.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="packåsna, post: 1266510, member: 174728"] Det var intressant att jämförelsen med en cancerdiagnos togs upp här för några inlägg sedan. Om något så kan man lära sig av folks vilja till förändring genom att titta på folk som lever med obesitas. Det kan sägas vara en dödsdom, och det råder i princip vetenskaplig konsensus om att det förkortar din förväntade livslängd med x antal år. Ändå är det många (kanske majoritet?) som inte tycker det är värt att göra de livsstilsförändringar som krävs för att få sin hälsa på banan igen. Med tanke på hur låg acceptansen är för omfattande livsstilsförändringar i syfte att undvika negativa effekter av klimatförändringarna borde acceptansen för alternativa ansatser vara större hos miljöaktivister (jag räknar in mig själv där, under "miljörealist"). Det finns inget som tyder på att man kommer kunna övertala folk att genomföra de radikala förändringar som föreslås, det har mig veterligen aldrig genomförts i världshistorien. Då borde ansatser som bygger på teknikoptimism utforskas och evalueras istället för att förkastas direkt. Jag förstår att det vore bättre för klimatet om alla gjorde radikala förandringar i sina konsumptionsvanor omedelbart, men det är fortfarande bättre än inget att förbereda oss för fortsatt växande behov av energi genom att bygga ut de energikällor som har minst klimatpåverkan (och det råder vetenskaplig konsensus om att kärnkraft är inkluderat där) samt effektivisera tillverkningsprocesser och återvinningsrutiner. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp