Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="jakeplisken" data-source="post: 1268164" data-attributes="member: 150675"><p>Jag tolkar det som att TS frågeställning handlar om varför inte skidåkare är <strong>mer </strong>engagerade i miljöfrågan än andra människor, då vi har ett stort incitament att stoppa uppvärmningen. Sedan <em> tror</em> jag att skidåkare generellt genererar mer utsläpp, baserat på att vi är en konsumtionskraftig grupp och att sådana grupper <em> generellt</em> genererar mer utsläpp. Man har råd med en bil (förvisso kanske många byter till elbil), man har råd med en villa, man har råd med inte bara skidresor utan även charterresor, man har råd med nya prylar, man har råd att äta kött. Men visst börjar det kanske ske en förskjutning här, då mer ekonomiskt starka hushåll har råd med ex solceller, elbilar etc.</p><p></p><p>Det är bra att minska sin konsumtion med 10-20%, all förändring i rätt riktning är bra! Med all respekt tror jag dock generellt att det är dumt att gissa hur mycket man behöver ändra sin konsumtion, det är alltid bättre att ha hårda siffror. En storutsläppare behöver sannolikt ändra sitt mönster betydligt mer än 10 %. Men 10% är självkkart bättre än inget. Som nämnts tidigare är klimatkalkylatorer bra verktyg för att se var man har sina största utsläpp, och var man kan göra mest nytta.</p><p> <a href="https://www.wwf.se/klimat/klimatkalkylatorn/" target="_blank">https://www.wwf.se/klimat/klimatkalkylatorn/</a></p><p></p><p>Likaså tror jag det är "farligt" att tänka att en ekonomisk kris kommer göra mycket nytta för klimatet. Mig veterligen gjorde inte krisen 2009 så stor skillnad exv. En omställning görs självklart lättare om man har pengar till det.</p><p></p><p></p><p>Det är viktigt att resa klokt, och tar man bilen ska man tänka på hur tung foten är, men en del i att resa klokt är att undvika framför allt flyget, samt även fossilbil om möjligt. Men åker man fossilbil bör man fylla den så gott det går.</p><p></p><p></p><p>Ja, det är jättebra att använda elbil istället för fossildriven bil eftersom det är en del i omställningen för att stoppa uppvärmningen. Ja, fattiga länder behöver utvecklas för att levnadsstandarden ska lyftas men en omställning är inget hinder för det.</p><p></p><p>Ja, vintrarna blir kortare och det beror på verkligheten att det pågår en global uppvärmning. Antingen kan man göra allt som är möjligt för att stoppa den, eller så kan man lägga all sin energi på att förklara varför det inte går. Det sista alternativet innebär med säkerhet att inget kommer förändras. Det första är oändligt många gånger mer sannolikt att generera förändring.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="jakeplisken, post: 1268164, member: 150675"] Jag tolkar det som att TS frågeställning handlar om varför inte skidåkare är [B]mer [/B]engagerade i miljöfrågan än andra människor, då vi har ett stort incitament att stoppa uppvärmningen. Sedan [I] tror[/I] jag att skidåkare generellt genererar mer utsläpp, baserat på att vi är en konsumtionskraftig grupp och att sådana grupper [I] generellt[/I] genererar mer utsläpp. Man har råd med en bil (förvisso kanske många byter till elbil), man har råd med en villa, man har råd med inte bara skidresor utan även charterresor, man har råd med nya prylar, man har råd att äta kött. Men visst börjar det kanske ske en förskjutning här, då mer ekonomiskt starka hushåll har råd med ex solceller, elbilar etc. Det är bra att minska sin konsumtion med 10-20%, all förändring i rätt riktning är bra! Med all respekt tror jag dock generellt att det är dumt att gissa hur mycket man behöver ändra sin konsumtion, det är alltid bättre att ha hårda siffror. En storutsläppare behöver sannolikt ändra sitt mönster betydligt mer än 10 %. Men 10% är självkkart bättre än inget. Som nämnts tidigare är klimatkalkylatorer bra verktyg för att se var man har sina största utsläpp, och var man kan göra mest nytta. [URL]https://www.wwf.se/klimat/klimatkalkylatorn/[/URL] Likaså tror jag det är "farligt" att tänka att en ekonomisk kris kommer göra mycket nytta för klimatet. Mig veterligen gjorde inte krisen 2009 så stor skillnad exv. En omställning görs självklart lättare om man har pengar till det. Det är viktigt att resa klokt, och tar man bilen ska man tänka på hur tung foten är, men en del i att resa klokt är att undvika framför allt flyget, samt även fossilbil om möjligt. Men åker man fossilbil bör man fylla den så gott det går. Ja, det är jättebra att använda elbil istället för fossildriven bil eftersom det är en del i omställningen för att stoppa uppvärmningen. Ja, fattiga länder behöver utvecklas för att levnadsstandarden ska lyftas men en omställning är inget hinder för det. Ja, vintrarna blir kortare och det beror på verkligheten att det pågår en global uppvärmning. Antingen kan man göra allt som är möjligt för att stoppa den, eller så kan man lägga all sin energi på att förklara varför det inte går. Det sista alternativet innebär med säkerhet att inget kommer förändras. Det första är oändligt många gånger mer sannolikt att generera förändring. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp