Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1268169" data-attributes="member: 175247"><p>Jag ger mig inte in i debatten igen om vilka åtgärder som bör göras eftersom vi har ganska olika uppfattningar där, men jag tänkte med egna bilder visa två exempel på vad uppvärmningen har gjort på några decennier.</p><p>Bilderna är från Hintertux och den första vyn är tagen på övre delen av glaciären från Gefrorene Wand sluttningen mot Olperer och Grosser Kaserer.</p><p>På bild 1 från den 25 juni 1988 täcker glaciären underlaget ända upp till toppen av Grosser Kaserer (till höger).</p><p>Bild 2 är samma vy tagen den 30 juni 2022.</p><p>Den andra vyn är tagen på nedre delen av Glaciären från Tuxer Fernerhaus upp mot Gefrorene Wandspitze.</p><p>På bild 3 som är tagen den 2 maj 1989 ligger glaciären tjock hela vägen ner till Tuxer Fernerhaus på 2660 möh.</p><p>På bild 4 som är tagen från samma plats, från den 30 juni 2022 är glaciären nästan helt försvunnen.</p><p></p><p><em>Bild 1: Olperer och Grosser Kaserer 25 juni 1988</em></p><p><em>[ATTACH=full]20328[/ATTACH]</em></p><p><em>Bild 2: Olperer och Grosser Kaserer 30 juni 2022</em></p><p><em>[ATTACH=full]20329[/ATTACH]</em></p><p><em></em></p><p><em>Bild 3: Från Tuxer Fernerhaus mot Gefrorene Wandspitze 2 maj 1989</em></p><p><em>[ATTACH=full]20330[/ATTACH]</em></p><p><em>Bild 4: <em>Från Tuxer Fernerhaus mot Gefrorene Wandspitze 30 juni 2022</em></em></p><p><em><em>[ATTACH=full]20331[/ATTACH]</em></em></p><p></p><p>Om man tittar på arkivbilder från slutet av 60-talet så är skillnaden mot mina sena 80-talsbilder lika stor som dessa är mot de aktuella bilderna från i år. Uppvärmningen har pågått ganska länge.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1268169, member: 175247"] Jag ger mig inte in i debatten igen om vilka åtgärder som bör göras eftersom vi har ganska olika uppfattningar där, men jag tänkte med egna bilder visa två exempel på vad uppvärmningen har gjort på några decennier. Bilderna är från Hintertux och den första vyn är tagen på övre delen av glaciären från Gefrorene Wand sluttningen mot Olperer och Grosser Kaserer. På bild 1 från den 25 juni 1988 täcker glaciären underlaget ända upp till toppen av Grosser Kaserer (till höger). Bild 2 är samma vy tagen den 30 juni 2022. Den andra vyn är tagen på nedre delen av Glaciären från Tuxer Fernerhaus upp mot Gefrorene Wandspitze. På bild 3 som är tagen den 2 maj 1989 ligger glaciären tjock hela vägen ner till Tuxer Fernerhaus på 2660 möh. På bild 4 som är tagen från samma plats, från den 30 juni 2022 är glaciären nästan helt försvunnen. [I]Bild 1: Olperer och Grosser Kaserer 25 juni 1988 [ATTACH type="full" alt="1667140152384.png"]20328[/ATTACH] Bild 2: Olperer och Grosser Kaserer 30 juni 2022 [ATTACH type="full" alt="1667140251990.png"]20329[/ATTACH] Bild 3: Från Tuxer Fernerhaus mot Gefrorene Wandspitze 2 maj 1989 [ATTACH type="full" alt="1667140822590.png"]20330[/ATTACH] Bild 4: [I]Från Tuxer Fernerhaus mot Gefrorene Wandspitze 30 juni 2022 [ATTACH type="full" alt="1667140996047.png"]20331[/ATTACH][/I][/I] Om man tittar på arkivbilder från slutet av 60-talet så är skillnaden mot mina sena 80-talsbilder lika stor som dessa är mot de aktuella bilderna från i år. Uppvärmningen har pågått ganska länge. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp